Brev:
Pausestol - hvornår?
16. juni 2010
Alder:
17 mdr.
Pausestol - hvornår?
Hej Helen
Længe siden :)
Vi har nu fået et nyt familiemedlem (d. 14 maj), og heldigvis er det utrolig nemt indtil videre (i forhold til mine forventninger til at have 2 så små børn) - får både nattesøvn og kæreste-tid i dagligdagen :D
Storesøster tager det også rigtig flot. Hun kysser, krammer og "gynge-gange" lillebror hele tiden, og vil hjælpe med det hele. Hun er en super nem, dygtig og glad pige, som man næsten kun tør drømme om :) Dog er hun blevet mere fræk efter den lilles ankomst.
Griner når hun får nej til noget og gør det så alligevel med jordens største uimodståelige charmesmil, eller skaber sig og ligger sig hylende på gulvet/skyder ryg. Hun har sågar slået og bidt sin far nogle gange. Hun bliver også hidsig på ting som ikke "adlyder", f.eks. når hun ikke kan tage sine sko på selv.
Vi bruger masser af tid sammen med hende og prøver at huske at tage hensyn til hende i hendes nye rolle.
Men det der med opdragelse er lidt svært synes jeg. Hun er jo kun 17 måneder, og selvom hun indtil videre ikke er ustyrlig, men bare fræk, så føler jeg at opdragelse er begyndt at blive mere relevant og uundgåeligt.
Den "berømte" pausestol har jeg hørt meget om og fået anbefalet, men er hun ikke for lille til det?
Indtil videre bruger vi princippet om at holde os rolige og bestemte når hun flipper ud, og forebygge konflikter. Men det er ikke muligt at undgå konflikter længere. Hvilken teknik kan man benytte til så små størrelser? Og hvornår kan man bruge pausestol?
Kan hendes frækhed være pg.a. jalousi eller ligger det til alderen..?
Hendes udvikling går for tiden rigtig stærkt sprogligt og vi kan kommunikere mere og mere verbalt med hende, for hver dag der går... Hun er også (af sig selv) begyndt at vise interesse for pottetræning, selvom hun kun har set det ved de ældre børn i dagplejen. Og det er faktisk lykkedes nogle gange, både at hun fortæller det og når på potten og lave stort :)
Kan disse udviklingsting også være grunden til hendes nye opførsel?
Jeg ved ikke hvor og hvordan jeg skal gribe ind, da jeg ikke helt kan lokalisere kilden til hendes nye frækhed.
Så jeg håber at du kan hjælpe ...
Med venlig hilsen