Svar: Jeg er en baby

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære BM

Det er helt normalt at lege baby, når man er 2½-3 år gammel. Det kan både være udløst af at have fået en lillebror og gerne vil have samme nære kontakt, men det kan også være udløst af at din dreng et eller andet sted, måske savner den tid, hvor man var baby ...

Der stilles jo mange krav til ham, flere og flere i takt med at han bliver ældre, - så skal han spise pænt, selv gå op af trappen, gå ved siden af barnevognen, selv prøve at tage tøj af og på, høre efter hvad man siger, holde mor i hånden osv. Og hvis man er baby så ligger man jo bare i barnevognen og sover, bliver båret rundt og får hjælp til at spise - det må jo være dejligt :)

Du skal naturligvis til en vis grad anerkende hans behov for at blive nurset og have lov til at føle sig lille. Det er vigtigt ikke at skælde ham ud og hjælpe ham i de situationer, hvor du tænker at du naturligvis godt kan hjælpe - f.eks. når han skal spise, have tøj ...

Annonce

... og sko på osv... Men samtidig skal du naturligvis også præcisere hvor dejligt det også er at være 2½ år i stedet for kun 1 år. Hvad det er man kan, hvad det er han kan, hvad der gør ham til noget ganske særligt.

Netop når man er midterbarnet, så er det naturligvis svært at finde sin rolle, - for i forhold til storebror, så er man nogle gange for lille og i forhold til lillebror skal man nogle gange være stor - det er bestemt ikke let. Så måske skulle I prøve at have lidt fokus på hvad man i jeres familie kan, netop når man er 2 år og hverken 4 eller 1 :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også læse bøger om emnet, der er skrevet flere bøger, blandt andet en nu lidt ældre bog "Jeg vil også være baby", der handler om at få lov til at være baby, men også om at det er dejligt at være den store. Den er skrevet af Mats Letén - du kan sikkert finde den på biblioteket eller måske brugt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet