Svar: Jeg er en baby
10. juni 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære BM
Det er helt normalt at lege baby, når man er 2½-3 år gammel. Det kan både være udløst af at have fået en lillebror og gerne vil have samme nære kontakt, men det kan også være udløst af at din dreng et eller andet sted, måske savner den tid, hvor man var baby ...
Der stilles jo mange krav til ham, flere og flere i takt med at han bliver ældre, - så skal han spise pænt, selv gå op af trappen, gå ved siden af barnevognen, selv prøve at tage tøj af og på, høre efter hvad man siger, holde mor i hånden osv. Og hvis man er baby så ligger man jo bare i barnevognen og sover, bliver båret rundt og får hjælp til at spise - det må jo være dejligt :)
Du skal naturligvis til en vis grad anerkende hans behov for at blive nurset og have lov til at føle sig lille. Det er vigtigt ikke at skælde ham ud og hjælpe ham i de situationer, hvor du tænker at du naturligvis godt kan hjælpe - f.eks. når han skal spise, have tøj og sko på osv... Men samtidig skal du naturligvis også præcisere hvor dejligt det også er at være 2½ år i stedet for kun 1 år. Hvad det er man kan, hvad det er han kan, hvad der gør ham til noget ganske særligt.
Netop når man er midterbarnet, så er det naturligvis svært at finde sin rolle, - for i forhold til storebror, så er man nogle gange for lille og i forhold til lillebror skal man nogle gange være stor - det er bestemt ikke let. Så måske skulle I prøve at have lidt fokus på hvad man i jeres familie kan, netop når man er 2 år og hverken 4 eller 1 :)
I kan også læse bøger om emnet, der er skrevet flere bøger, blandt andet en nu lidt ældre bog "Jeg vil også være baby", der handler om at få lov til at være baby, men også om at det er dejligt at være den store. Den er skrevet af Mats Letén - du kan sikkert finde den på biblioteket eller måske brugt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske