Svar: Antal timer i institution
10. juni 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære udearbejdende mor
Jeres dreng på 1 år, vil som udgangspunkt ikke have særligt stort behov for at komme ud og blive passet af andre. Han vil godt kunne nyde at være sammen med andre børn, det er dejligt for ham at mærke, opleve, være sammen med "nogen af sin egen slags" og det vil være givtigt for ham på den måde. Men han vil ikke lege med de andre, mere lege ved siden af de andre børn :)
Jeres dreng på 2½ vil have stor glæde af at være samme med andre børn og lege med dem. Han vil nyde at lege rollelege, lege som far-mor-børn, lege med køkkenting osv. Han vil elske at efterligne de andre børn og vokse af det, når han prøver at gøre som de andre gør. En 2 årig nyder også at kunne være mere selvstændig og vil derfor også profitere rigtig godt af at være i pasningsordning, modtage små instruktioner sammen med andre børn eller alene og skulle udføre disse.
Og jeres dreng på 4 år vil have meget stor glæde af at være sammen med andre børn, udvikle sit sprog, sin fantasi, slå kolbøtter, klatre på stiger, køre på cykler, lege dramatiske lege og rollelege, høre andre børns historier, grine, fortælle vittigheder osv.
Generelt gælder det meget om at børn skal ud og prøve at stå lidt på egne ben, blive mødt og set af andre voksne og børn end den nære familie. Undersøgelser tyder på at børn der har gået i institution vil klare sig bedre socialt og fagligt i skolen end "hjemmebørn".
Hvor meget de har brug for at være ude, er så en anden sag. Jeres yngste har ikke brug for særlig meget - faktisk ville nogle få timer sammen med andre børn et par gange om ugen sikkert passe ham rigtig godt. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid og sted, ikke aner hvor du går hen, når du går fra ham og ikke forstår at du kommer igen senere ...
De to på 2½ og 4 vil naturligt have det fint med at være ude og lege i længere tid og her lyder 20 timer om ugen meget fint. For den ældste vil det måske nogle gange være i underkanten - det kommer helt an på ordningen. I hvert fald er det vigtigt at du er opmærksom på, at han skal have mulighed for at deltage i aktiviteter med de andre børn, så han ikke føler sig uden for fællesskabet. Hvis der er planlagt ture, så er det vigtigt at han får mulighed for at komme med på dem, også selvom turen ligger på en 'fridag'.
Du er således nødt til at give dine børn lidt fleksible rammer, fordi de naturligt har forskellige behov i forhold til deres aldre og kan ikke nødvendigvis køre det helt ens. Der er nødt til at være individuelle hensyn, når det gælder pasning og behov for at være sammen med andre børn og voksne :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske