Svar: Antal timer i institution

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære udearbejdende mor

Jeres dreng på 1 år, vil som udgangspunkt ikke have særligt stort behov for at komme ud og blive passet af andre. Han vil godt kunne nyde at være sammen med andre børn, det er dejligt for ham at mærke, opleve, være sammen med "nogen af sin egen slags" og det vil være givtigt for ham på den måde. Men han vil ikke lege med de andre, mere lege ved siden af de andre børn :)

Jeres dreng på 2½ vil have stor glæde af at være samme med andre børn og lege med dem. Han vil nyde at lege rollelege, lege som far-mor-børn, lege med køkkenting osv. Han vil elske at efterligne de andre børn og vokse af det, når han prøver at gøre som de andre gør. En 2 årig nyder også at kunne være mere selvstændig og vil derfor også profitere rigtig godt af at være i pasningsordning, modtage små instruktioner sammen med andre børn eller alene og skulle udføre disse.

Og jeres dreng på 4 år vil have meget stor glæde af at være sammen med andre børn, udvikle sit sprog, sin fantasi, slå kolbøtter, klatre på stiger, køre på cykler, lege dramatiske lege og rollelege, høre andre børns historier, grine, fortælle vittigheder osv.

Generelt gælder det meget om at børn skal ud og prøve at stå lidt på egne ben, blive mødt og set af andre voksne og børn end den nære familie. Undersøgelser tyder på at børn der har gået i ...

Annonce

... institution vil klare sig bedre socialt og fagligt i skolen end "hjemmebørn".

Hvor meget de har brug for at være ude, er så en anden sag. Jeres yngste har ikke brug for særlig meget - faktisk ville nogle få timer sammen med andre børn et par gange om ugen sikkert passe ham rigtig godt. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid og sted, ikke aner hvor du går hen, når du går fra ham og ikke forstår at du kommer igen senere ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De to på 2½ og 4 vil naturligt have det fint med at være ude og lege i længere tid og her lyder 20 timer om ugen meget fint. For den ældste vil det måske nogle gange være i underkanten - det kommer helt an på ordningen. I hvert fald er det vigtigt at du er opmærksom på, at han skal have mulighed for at deltage i aktiviteter med de andre børn, så han ikke føler sig uden for fællesskabet. Hvis der er planlagt ture, så er det vigtigt at han får mulighed for at komme med på dem, også selvom turen ligger på en 'fridag'.

Du er således nødt til at give dine børn lidt fleksible rammer, fordi de naturligt har forskellige behov i forhold til deres aldre og kan ikke nødvendigvis køre det helt ens. Der er nødt til at være individuelle hensyn, når det gælder pasning og behov for at være sammen med andre børn og voksne :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor