Svar: Snart storebror - 2 år, 5 mdr.

8. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ane Louise, Jesper og lille Sander

Det er rigtig dejligt at I skal have en lille baby og det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem, som den skal. Det bliver rigtig dejligt for jer alle sammen, men naturligvis også en omvæltning og lidt reaktioner fra Sanders side, skal der naturligvis være plads til :)

Det er nok for meget på en gang, både at skulle være storebror, starte børnhave, smide bleen, undvære barnevognen osv. Så I må prøve at prioritere lidt i rækkefølgen.

At skulle starte børnehave bliver naturligt lidt hårdt, men samtidig må I sige til jer selv at netop barselsorloven jo giver mulighed for at være lidt mere fleksibel, så Sander nogle dage vil kunne afleveres lidt senere og hentes lidt tidligere og nogle dage vil han måske kunne få lov til at være hjemme. Jeg synes ikke I skal bede om udsættelse, men i stedet se det positive ved at I netop på grund af barselsorlov, kan være mere fleksible :)

Savner han sin dagplejer, vil I jo også kunne tage hen og besøge hende en dag ... Det vil ofte være rigtig dejligt, fordi han så genser hende og det han savner, men også ofte får kontrasten og lægger mærke til alt det gode der er ved børnehaven, - legepladsen f.eks. ... :)

At vi går sommeren i møde er også et stort plus ved at starte i børnehave nu. Mange børn har ferie, så der er ikke så stor en børnegruppe at skulle forholde sig til, børnene kan bedre være ude, de tager måske på flere ture og så er antallet at syge og snottede børn jo minimale om sommeren ... Så der er gode muligheder for en god indkøring.

Renlighed skal I ikke overveje endnu, det kommer når tid er. Han skal nok give tegn. Det første tegn er at han er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Derudover er et tegn at han begynder selv at komme og fortælle at han har lavet i bleen og gerne vil have en ren og tør ble på. Hvis han ikke er begyndt med dette, så ...

Annonce

... lad det ligge - ro på der. I risikerer alligevel stort tilbagefald og 'spildte kræfter' på det.

Tremmesengen skal han have lov til at beholde de næste måneder. Den lille ny skal sandsynligvis ikke bruge sin tremmeseng de første par måneder og så kan I, når tid er, anskaffe en åben juniorseng til Sander, stadig med sengehest, så han ikke kan falde ud. Han vil sandsynligvis også synes det er trygt og rart at han kan komme ind til jer om natten når og hvis han vågner af en drøm, hvilket han godt kan begynde på i løbet af det næste ½ år :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Barnevognen ... tja, den har I brug for til dem begge lidt endnu, men spørgsmålet er om ikke Sander hurtigt bliver for stor til at sove i sin vogn, rent fysisk kommer det jo til at knibe at han kan ligge der .... Har I evt. en klapvogn, han kan sove i istedet? I kunne overveje om I vil købe en brugt vogn, der kan bruges kun som 'sovevogn' - bare en overgang, I kunne også overveje om han ville sove rigtig godt i en gammeldags krybbe. Prøv at spørge børnehaven hvor børnene sover, han vil sandsynligvis skulle sove indendøre i små senge beregnet til formålet og vil derfor ikke have brug for sin barnevogn til middagslur mere, når han starter i børnehave.

Det betyder altså at han i takt med at lillebror kommer til naturligt skal have nye rutiner omkring sin middagslur og barnevognen overgår naturligt til den lille ... Når I triller af sted til og fra børnehaven, vil han kunne stå på et kiddy-board eller storebror sæde og han vil også kunne køre på en løbecykel eller lignende ved siden af, imens lillebror så ligger i barnevognen og sover. Sander bliver jo stille og roligt større og vil naturligt selv skulle transportere sig, bruge sine små ben mere og mere og skal ikke længere køres så meget, så på den måde bliver det en naturlig overgang.

Jeg håber I kan bruge disse overvejelser nærmere, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor