Svar: Forudsigelighed i hverdagen

7. juni 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Jeg synes det lyder rigtig dejligt, at du i kraft af dine skiftende arbejdstider, har mulighed for at flekse jeres behov for vuggestue og jeg mener bestemt at det vil være en god idé at du en gang imellem giver din datter en ekstra fridag eller giver hende mulighed for at få kortere dage i institutionen. Hun er stadig bare et lille myr og har som udgangspunkt slet ikke brug for at komme i institution hver dag og slet ikke i mange timer, så at I kan flekse lyder for mig rigtig godt - ikke kun for dig, også for hende :)

Men når det er sagt, så skal man naturligvis altid overveje, hvornår og hvordan, og lige når hun skal køres ind, vil det være en rigtig god idé med rimelig forudsigelighed, fordi det giver tryghed og dermed giver hende ro.

Hvem af jer der afleverer afhænger af hvem af jer, der gør det bedst. Forstået på den måde, at jeres datter vil reagere meget ud fra, hvordan I har det, når I afleverer. Hvis du f.eks. virker urolig, ked af det, bliver meget påvirket af at hun f.eks. græder osv. så kan det være bedre at far afleverer, hvis han virker mere rolig og i situationen kan signalere denne ro bedre.

Normalt er far og mor ligeværdige ...

Annonce

... tilknytningspersoner og derfor gør det ikke noget om det er skiftevis mor og far der henter og bringer til daginstitutionen. Det må I gøre, som I mener det er bedst.

Det har dog ofte noget at sige, hvem der tager imod barnet og det kan I starten være en rigtig god idé at det er den samme faste pædagog, som tager imod, vinker farvel og hjælper jeres datter igennem den separation. Det at I afleverer hende i favnen på den anden og signalerer "nu går jeg og xx passer på dig" er vigtigt og giver hende ro. Hun vil fornemme at xx så er der og tager sig af hende, når I er væk og at I har det godt med det, er trygge ved det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når jeres datter er kørt ind i institutionen vil det være rigtig godt at I afstemmer tingene/fridage osv. med pædagogerne. De har måske arrangeret en tur, har faste rutiner som jeres datter kan være med til osv. og det vil være rigtig godt at jeres datter f.eks. afleveres senest kl. 9, hvis de f.eks. har samling der - ligesom hun også skal have lov til at komme med på tur, hvis de en dag skal noget spændende og det kan være ærgeligt at du så holder hende hjemme den dag ...

Men fleksibiliteten er helt i orden - kun dejligt at I har den mulighed, synes jeg :)

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor