Svar: Forudsigelighed i hverdagen
7. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det lyder rigtig dejligt, at du i kraft af dine skiftende arbejdstider, har mulighed for at flekse jeres behov for vuggestue og jeg mener bestemt at det vil være en god idé at du en gang imellem giver din datter en ekstra fridag eller giver hende mulighed for at få kortere dage i institutionen. Hun er stadig bare et lille myr og har som udgangspunkt slet ikke brug for at komme i institution hver dag og slet ikke i mange timer, så at I kan flekse lyder for mig rigtig godt - ikke kun for dig, også for hende :)
Men når det er sagt, så skal man naturligvis altid overveje, hvornår og hvordan, og lige når hun skal køres ind, vil det være en rigtig god idé med rimelig forudsigelighed, fordi det giver tryghed og dermed giver hende ro.
Hvem af jer der afleverer afhænger af hvem af jer, der gør det bedst. Forstået på den måde, at jeres datter vil reagere meget ud fra, hvordan I har det, når I afleverer. Hvis du f.eks. virker urolig, ked af det, bliver meget påvirket af at hun f.eks. græder osv. så kan det være bedre at far afleverer, hvis han virker mere rolig og i situationen kan signalere denne ro bedre.
Normalt er far og mor ligeværdige tilknytningspersoner og derfor gør det ikke noget om det er skiftevis mor og far der henter og bringer til daginstitutionen. Det må I gøre, som I mener det er bedst.
Det har dog ofte noget at sige, hvem der tager imod barnet og det kan I starten være en rigtig god idé at det er den samme faste pædagog, som tager imod, vinker farvel og hjælper jeres datter igennem den separation. Det at I afleverer hende i favnen på den anden og signalerer "nu går jeg og xx passer på dig" er vigtigt og giver hende ro. Hun vil fornemme at xx så er der og tager sig af hende, når I er væk og at I har det godt med det, er trygge ved det.
Når jeres datter er kørt ind i institutionen vil det være rigtig godt at I afstemmer tingene/fridage osv. med pædagogerne. De har måske arrangeret en tur, har faste rutiner som jeres datter kan være med til osv. og det vil være rigtig godt at jeres datter f.eks. afleveres senest kl. 9, hvis de f.eks. har samling der - ligesom hun også skal have lov til at komme med på tur, hvis de en dag skal noget spændende og det kan være ærgeligt at du så holder hende hjemme den dag ...
Men fleksibiliteten er helt i orden - kun dejligt at I har den mulighed, synes jeg :)
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske