Svar: Af med sut og ble - hvornår?

3. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Heidi

Det vil ofte være problematisk at smide både ble og sut samtidig, - nogle børn kan det sagtens, men for de fleste er det svært. En ting af gangen og det gælder især også, når man skal starte i børnehave, skal være storesøster osv. En stor ændring af gangen er bedst :)

Det er en rigtig god idé at I forsøger at tage bleen af hende i løbet af sommeren, så hun bliver opmærksom på hvad der sker, når hun tisser og derved får fornemmelsen af det hele. Det er rigtigt, at man naturligvis godt kan komme til at forpasse barnets naturlige lyst til at smide bleen, ved at bruge bleen i meget lang tid, fordi det ligesom er bekvemt og dejligt. Bleer suger jo godt og er behagelige at have på, så ikke alle børn ser nødvendigheden i at skulle have den af og de mærker ikke tegnene, som hvis de ikke har ble på.

Derfor er sommeren et udmærket tidspunkt at lade barnet prøve at være lidt uden ble. Det skal være i haven, et bar badetrusser på i stedet og så pludselig tisser barnet og man kan sige "hov nu tisser du jo skat", "prøv at sige til næste gang, så kan du måske tisse på potten" eller lignende og du kan hente potten og sætte den i nærheden "se nu sætter jeg potten her, så prøver vi om vi kan nå det næste gang du skal tisse" eller lignende, så man på den måde opfordrer barnet til at forsøge.

Hvis man er sikker på at barnet har fuld kontrol over sin vandladning og godt kan fornemme hvor når det sker, men ikke føler det ubehageligt at tisse, fordi det har ble på - så kan man også gøre det at man vender bleen forkert. Hun får altså bleen på som hun plejer, men med vrangen ud - bleen vil naturligt ikke kunne suge som den plejer og hun vil derfor mærke bleen mere våd og kan på den måde få fornemmelsen for, at bleen er god at få af.

Man kan altså sagtens på en anerkendende måde give barnet et lille skub i den retning, hvor barnet naturligt begynder at føle behov for at få bleen af og prøve at komme på toilet eller potte.

Renlighed består af tre faser, hvor barnet først kommer og siger at det gerne vil have en ren ble på. Så kommer barnet og siger "nu tisser jeg". Og tilsidst når barnet at sige til lige inden.

Jeg anbefaler normalt at man lader barnet beholde bleen på og indfører faste toilettider, det vil sige tidspunkter hvor det er normalt at tisse, også for os voksne. Vi tisser som det første, når vi står op om morgenen, inden vi går i seng om aftenen, i løbet af dagen inden vi kører op for at handle eller ...

Annonce

... lignende og de samme regler skal naturligvis gælde for barnet.

Jeg synes det er langt vigtigere at give barnet en succesoplevelse med en tør ble end det nederlag det er at få våde bukser :)

Med hensyn til sutten, så er den for mange børn en kær kær ven og derfor meget svær at sige farvel til.

I første omgang er det et spørgsmål om at give sutten en fast plads, så den ligger der og venter på at barnet skal sove og har brug for den. Sutten bruges altså mindre og mindre og kun, når barnet skal sove.

Det er også vigtigt at erstatte sutten med noget andet, ligeså dejligt og det lyder som en god idé hos jer, da hun bruger sin sut meget som trøst og næsten kan sidde og græde hele vejen i bilen hjem, indtil hun får sutten. En substitut kunne være en bamse, hvor hun i starten sammen med sin sut også får sin bamse og stille og roligt får hun så bamsen mere og mere og sutten mindre og mindre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lad bamsen være aktiv i at trøste, hvis hun f.eks. falder og slår sig, så sig til hende: "Skal bamse også være med til at puste ..?"

På den måde kan sutten på en stille og rolig måde erstattes af noget andet, der som sagt på sigt er ligeså dejligt for hende :) Og bamsen kan hun jo også have med sig, have i bilen osv. så hun ikke behøver vente på sutten derhjemme, men med det samme kan bruge sin bamse som trøst :)

Og ja, der er ingen tvivl om at det kan mærkes at mor er gravid, sygemeldt med plukveer osv. Du bærer ikke rundt på Agnethe, du løfter hende ikke om som du har gjort tidligere, pladsen på dit skød er også blevet mere trang og hun kan sagtens mærke at tingene der hjemme ændrer sig. Forandringen kommer ikke først, når den lille ny er der, den kommer meget før og det reagerer hun naturligvis på.

Derfor er det rigtig godt, at I er opmærksomme på at give hende lidt ekstra nærhed, kontakt osv. i øjeblikket. Og hvornår det så er passende at forsøge med bleafvænning og sutafvænning - I kan forsøge jer lidt frem og se hvordan det går. Der sker ikke noget ved at prøve de næste måneder og går det så går det. Men I skal være indstillet på at der kan komme et tilbagefald, når den lille kommer og det må så være sådan. Det kan også være at der ingen problemer er i det og at hun netop vil føle sig 'meget stor' i forhold til baby og at det derfor er helt naturligt for hende at hun ikke længere bruger hverken ble eller sut - det kan kun tiden vise :)

Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder