Brev:
Af med sut og ble - hvornår?
3. juni 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Af med sut og ble - hvornår?
Hej Helen,
Så er der igen dukket et par spørgsmål op i vores lille familie. Det handler primært om, hvornår det vil være en god idé at starte projekt af med bleen og af med sutten. Jeg forestiller mig, at vi tager en ting af gangen :o)
Mht. bleen: Agnethe har flere gange tisset på potten, men benægter for det meste, at hun har lavet i bukserne. Hun går ikke væk, for at lave i bleen. Umiddelbart synes jeg ikke, hun virker klar, men jeg har for nylig læst en artikel, der postulerer, at man kan komme til at vente meget længe på parathedstegn fordi nogen børn simpelthen synes, det er meget nemmere at bruge ble i stedet for potte eller toilet og derfor ikke bliver renlige, inden de voksne fjerner bleen... Hvad tænker du om det?
Jeg har tænkt lidt på at tage bleen af hende i vores sommerferie og så se, hvad der sker, når hun kan mærke, hvad der sker.
Mht. sutten: Jeg er meget i tvivl om, hvornår det vil være bedst at sende sutten op til julemanden :o) Vi venter en lillebror eller søster d. 30/8 og Agnethe fylder 3 år den 5/8. Hun er MEGET glad for sin sut. Hvis hun fik lov, ville hun gå rundt med den i munden konstant. Det gør hun naturligvis ikke - hun får den, når hun skal sove og når hun bliver ked af det.
Vi lægger den på plads lige så snart, hun er kommet over at have slået sig eller ikke har fået sin vilje osv. Jeg synes efterhånden, hun er blevet mere og mere afhængig af sutten...
Hun stopper ikke med at græde før, hun får den - men så holder hun til gengæld også op med det samme. Er der fx noget, der ikke lige går som det skal, når vi er ude at handle, kan hun sagtens græde hele vejen igennem butikken og hjem i bilen - lige indtil hun får sin sut. Jeg forsøger selvfølgelig at trøste hende, holde om hende og tale med hende om, hvorfor hun blev ked af det. Fortæller hende at sutten ligger derhjemme, når hun spørger efter den. Intet andet end sutten hjælper. Hun vil gerne op og putter sig ind til mig både før og efter hun får sutten - det er sjældent, hun er vred på mig, når jeg siger nej til noget.
Hun er startet i børnehave d. 1/5 og det går rigtig fint. Dernede har hun kun sutten, når hun sover. Hun er ikke dernede så længe (9.30-14.30).
Der er mange ting herhjemme, der ikke er helt, som de plejer. Jeg er sygemeldt pga. for mange plukveer og både min mand og jeg er ved at læse til eksamen - vi bliver begge færdige med vores uddannelse 1/7. Agnethe har helt sikkert reageret på alt dette. Hun bliver meget hurtigere ulykkelig over bittesmå ting. Vi prøver at give hende lidt længere snor end ellers, men hun skal altså stadig holde i hånd på parkeringspladsen og have tøj på om morgenen :o)
Vi skal snart til tandlæge og jeg ved jo, at hun vil sige, at vi snart skal smide sutten... Vi har talt med Agnethe om, at hun snart skal sende sutterne op til julemanden, og at han så siger, at vi må købe en lille gave til hende. Det snakker hun vældig om, næsten hver eneste morgen - men der har hun jo også haft sutten hele natten :o) Jeg ved ikke, om hun skal af med sutten før den lille nye kommer? Hvad synes du?
Glæder mig til at høre din tanker!
Med venlig hilsen
Heidi