Af med sut og ble - hvornår?

3. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Af med sut og ble - hvornår?

Hej Helen,

Så er der igen dukket et par spørgsmål op i vores lille familie. Det handler primært om, hvornår det vil være en god idé at starte projekt af med bleen og af med sutten. Jeg forestiller mig, at vi tager en ting af gangen :o)

Mht. bleen: Agnethe har flere gange tisset på potten, men benægter for det meste, at hun har lavet i bukserne. Hun går ikke væk, for at lave i bleen. Umiddelbart synes jeg ikke, hun virker klar, men jeg har for nylig læst en artikel, der postulerer, at man kan komme til at vente meget længe på parathedstegn fordi nogen børn simpelthen synes, det er meget nemmere at bruge ble i stedet for potte eller toilet og derfor ikke bliver renlige, inden de voksne fjerner bleen... Hvad tænker du om det?

Jeg har tænkt lidt på at tage bleen af hende i vores sommerferie og så se, hvad der sker, når hun kan mærke, hvad der sker.

Mht. sutten: Jeg er meget i tvivl om, hvornår det vil være bedst at sende sutten op til julemanden :o) Vi venter en lillebror eller søster d. 30/8 og Agnethe fylder 3 år den 5/8. Hun er MEGET glad for sin sut. Hvis hun fik lov, ville hun gå rundt med den i munden konstant. Det gør hun naturligvis ikke - hun får den, når hun skal sove og når hun bliver ked af det.

Vi lægger den på plads lige så snart, hun er kommet over at have slået sig eller ikke har fået sin vilje osv. Jeg synes efterhånden, hun er blevet mere og mere afhængig af sutten...

Hun stopper ikke med at græde før, hun får den - men så holder hun til gengæld også op med det samme. Er der fx noget, der ikke lige går som det ...

Annonce

... skal, når vi er ude at handle, kan hun sagtens græde hele vejen igennem butikken og hjem i bilen - lige indtil hun får sin sut. Jeg forsøger selvfølgelig at trøste hende, holde om hende og tale med hende om, hvorfor hun blev ked af det. Fortæller hende at sutten ligger derhjemme, når hun spørger efter den. Intet andet end sutten hjælper. Hun vil gerne op og putter sig ind til mig både før og efter hun får sutten - det er sjældent, hun er vred på mig, når jeg siger nej til noget.

Hun er startet i børnehave d. 1/5 og det går rigtig fint. Dernede har hun kun sutten, når hun sover. Hun er ikke dernede så længe (9.30-14.30).

Der er mange ting herhjemme, der ikke er helt, som de plejer. Jeg er sygemeldt pga. for mange plukveer og både min mand og jeg er ved at læse til eksamen - vi bliver begge færdige med vores uddannelse 1/7. Agnethe har helt sikkert reageret på alt dette. Hun bliver meget hurtigere ulykkelig over bittesmå ting. Vi prøver at give hende lidt længere snor end ellers, men hun skal altså stadig holde i hånd på parkeringspladsen og have tøj på om morgenen :o)

Vi skal snart til tandlæge og jeg ved jo, at hun vil sige, at vi snart skal smide sutten... Vi har talt med Agnethe om, at hun snart skal sende sutterne op til julemanden, og at han så siger, at vi må købe en lille gave til hende. Det snakker hun vældig om, næsten hver eneste morgen - men der har hun jo også haft sutten hele natten :o) Jeg ved ikke, om hun skal af med sutten før den lille nye kommer? Hvad synes du?

Glæder mig til at høre din tanker!

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor