Svar: Savn af kammerat ?
1. juni 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Stine
Små børn har en mere sansemæssig hukommelse end vi har, de husker især lugte, lyde, stemmer, stemninger osv.
Helt spæde børn har en meget usikker hukommelse, i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes, så meget at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes.
At kunne huske er at kunne genkalde en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt.
Jeres dreng vil naturligt godt kunne huske sin kammerat fra vuggestuen og vil også savne ham i dagligdagen. Han glemmer ham ikke bare lige fra den ene dag til den anden, hvis jeres kammerat f.eks. var på ferie og derfor væk i nogle uger og så kom tilbage igen - så ville de to drenge jo fint kunne huske hinanden og lege som de plejer.
Men jeres dreng vil alligevel forholdsvist hurtigt glemme sin kammerat, der sker så meget nyt, mange spændende ting, nye legekammerater kommer til og verden forandrer sig.
Det er fint at få fortalt jeres dreng at hans kammerat ikke er der mere, men det er samtidig ikke noget I skal dvæle ved. Med den alder jeres dreng har, vil han naturligt ikke helt kunne forholde sig til hvor kammeraten er henne og vil heller ikke kunne forklares hvorfor han pludselig ikke er der. Han kan ikke forholde sig til tid og sted, forstår ikke sammenhænge og forklaringer på den måde ...
Måske har I et billede af de to sammen, som I kan sætte i en mappe og gemme sammen med andre minder og på den måde tale naturligt med ham om at "det var xx som du legede med". Så det på den måde stadig er en del af hans historie og de oplevelser han har haft og det at se billedet, at se de to sammen, vil måske skabe en erindring et minde i ham og det vil være fint.
Og så er det vigtigt at tage udgangpunkt i at få skabt nye sociale fællesskaber, finde nye venner, nye kammerater at lege med.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske