Brev:
Nybagt mor i laser
2. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Nybagt mor i laser
Kære Helen.
Jeg blev mor til min anden dreng for fire måneder siden. Som sin storebror i sin tid sover han enormt dårligt, både nat og dag. Vågner konstant, skal have hjælp til at falde hen igen og har svært ved at tage længere lure om dagen. Pt skal vi være glade, hvis han sover i nærheden af to timer ad gangen i barnevognen. Og selv det er med massiv støtte, hvor vi jævnligt må ud og trille vognen lidt frem og tilbage, eller endda gå en runde i vores store have.
Han er sådan set ret nem at putte i vognen. Falder hurtigt i søvn, uden sut (vil ikke tage den). Så er der måske ro i et kvarter, hvorefter vi hvert 5.-15. minut må ud og hjælpe ham til ro. Det betyder, at det er umuligt for mig at få hvilet i løbet af dagen.
Om natten klynker han også meget hyppigt, 5-8 gange må jeg enten amme ham eller hjælpe ham til ro (som regel ved at lægge ham til). En sjælden gang er det nok at vende ham om på siden og trille sengen lidt - vi har sat hjul på tremmesengen).
Jeg får aldrig mere end et par timers søvn ad gangen. Og kan være vågen i op til en time ad gangen.
Han bliver ammet fuldt, og efter at have læst andre svar fra dig, er jeg nu begyndt at amme ham, når jeg tager ham op fra en lur, og inden jeg lægger ham ud. Ligesom jeg prøver at holde ham vågen længere nu, op mod 2-3 timer ad gangen, hvor jeg aktiverer for fuld skrue. Han er heldigvis en meget glad og smilende dreng. Vægten siger ca 7 kg, og jeg tror, der er et par tænder på vej.
Storebror på 4 år er også en udfordring, for han er begyndt at reagere meget på familieforøgelsen. Han siger grimme ord hele tiden, venter på en reaktion, stikker af når han skal noget, er generelt i et meget højt gear. Men glad, lader det til.
Har altid været en temmelig nem og følsom dreng, men på det sidste er han godt nok trådt i karakter. Jeg tænker, at det både hænger sammen med lillebror og den alder, han har nået nu?
Nu fortæller de i børnehaven, at han også er begyndt på det deroppe, så nu bekymrer jeg mig for, hvad det vil gøre ved hans kontakt til de voksne. Stuepædagogen sagde, at nogle af de voksne reagerer meget negativt på de grimme ord. Det er jo ikke sjovt at tænke på.
Storebror sover ikke til middag mere, og er netop holdt helt op med ble om natten, selvom der stadig sker små uheld i ny og næ. Så der er sket meget med ham på det sidste.
Han er en rigtig morgenmand og vågner som regel mellem 5 og 6. Det er ofte der, hvor jeg lige har fået lillebror til at sove igen. Heldigvis står far så op med den store, men som regel vågner den lille kort efter. Så jeg er altid oppe omkring kl 7, ofte før.
Om aftenen sover den store tidligt, mellem 18 og 19. Det hjælper ikke på morgenen at trække hans sengetid. Det ER prøvet. Og han er også færdig på det tidspunkt om aftenen.
Den lille er vældig svær at få til ro om aftenen. Kan snildt holde sig vågen op mod fem timer. Lige nu virker det af og til at putte ham i slyngevuggen, men han sover der ikke ret længe. Måske en halv time, og så er han klar igen til lidt sjov og ballade. Klokken er ofte mellem 22 og 23, før han sover endeligt. På det tidspunkt er jeg grædefærdig af træthed!
I det hele taget er jeg bare så træt, så træt. Jeg får aldrig sovet mere end et par timer, jeg er på hele dagen med den lille, hvor jeg kæmper for at få ham til at sove, samt henter den store i børnehave og er alene med dem indtil spisetid, hvor far kommer hjem.
Jeg er bekymret for dem begge, den lille fordi han ikke sover ordentligt, den store pga hans opførsel.
Og efterhånden er jeg så slidt og underskudsagtig, at jeg dårligt orker at nyde de to skønne drenge, vi har.
Har du nogen gode råd?? (Jeg HAR bestilt din nye bog - alt skal prøves!).
Hilsen
en mor på kanten af et sammenbrud.