Svar: Der sker ikke meget sprogmæssigt
1. juni 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære A.
Jeg er helt enig i at sålænge jeres dreng "snakker russisk" og har lyst til at bruge sproget og kommunikerer med jer, forstår opfordringer osv. så skal det med sproget nok komme. Nogle børn er sådan indrettet at de suger til sig med ord og så en dag, så åbnes der bare for posen og de snakker - og det kan sagtens være at jeres dreng hører til dem :)
Men, når det er sagt, så synes jeg altid at man bør få undersøgt barnets ører, når barnet ikke taler helt som man umiddelbart ville forvente af barnets alder. I kan bestille tid hos en ørelæge uden at behøve henvisning fra lægen.
Og derudover så synes jeg faktisk også at I bør kontakte en talepædagog i kommunen. Det er et gratis tilbud til alle børnefamilier og talepædagoger er jo netop specialuddannet til at vurdere børns sproglige udvikling og vil kunne give jer helt specifikke råd til, hvordan I kan støtte jeres dreng videre frem.
Ring derfor til kommunen og bed om at få nummeret eller blive stillet om til en talepædagog og drøft din drengs sproglige udvikling med ham/hende. Måske vil tale pædagogen gerne se ham allerede nu, hvor han er blevet 2 år, måske vil man vente et halvt til et helt år før man går ind og overvejer at give støtte. Men der sker aldrig noget ved at ringe og spørge og det synes jeg du skal gøre. Om ikke andet vil det kunne give dig ro i sjælen og så har du også noget at sige til alle dem der spørger og kommenterer - det hjælper at kunne sige "vi har talt med talepædagogen og der er styr på det" :)
Så rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske