Der sker ikke meget sprogmæssigt

1. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Der sker ikke meget sprogmæssigt

Hej Helen

Jeg vil gerne høre dine tanker vedr. min søns sprogudvikling. Det er egentlig ikke, fordi vi på nogen måde er bekymret, men det undrer os dog, at der ikke sker mere....

Han er 2 år og 1 md. og rigtig godt med motorisk og der er fuld gang i ham. Han forstår stort set alt, hvad vi siger til ham og det overrasker os gang på gang, hvor meget han egentlig forstår, når vi giver ham små ordrer og opgaver :o) Til gengæld kan han ikke sige noget sammenhængende og i hans talte sprog kan han måske sige 15 ord.

Jeg talte med lægen om det til hans 2 års undersøgelse og hun sagde, at det skulle jeg ikke være bekymret for, for der var i hvert fald intet i vejen med ham og hun kunne jo se, at han forstod, hvad der blev sagt. Hun sagde envidere, at børn der går i dagpleje og samtidig ikke har større søskende, ofte er mere tilbage sprogmæssigt, end børn der går i vuggestue, hvilket selvfølgelig er logisk nok. (Han er den ældste i dagplejen).

I det daglige står munden aldrig stille på ham og han "snakker" sig eget sprog og elsker at efterligne vores lyde. Hvis fx vi siger hurra, juhuu, bøh ...

Annonce

... osv., så prøver han at efterligne det, så jeg er slet ikke i tvivl om, at han sagtens kan høre, han har heller aldrig haft problemer med ørerne, men ville det alligevel være relevant at få en ørelæge til at kigge på ham, eller skal vi bare se tiden an?

Min mor siger, at jeg også først begyndte at snakke efter jeg var fyldt 2 år og jeg kender også flere små børn, som først begyndte at knække sprog-koden efter de fyldte 2 år, men jeg kan alligevel ikke lade være at spekulere over, om der er noget, vi skal være opmærksomme på eller gøre anderledes? (hans dagplejemor har også påpeget det flere gange).

Vi snakker rigtig meget med ham og fortæller ham, hvad vi laver, hvad vi ser, når vi kører bil osv. osv. Han vil også gerne kigge i bøger og pege og vide, hvad tingene hedder. Dette har han dog først fået interesse for det sidste ½ år.
Vores egen sundhedsplejerske siger, at han er superdygtig motorisk og at det er dér, han har lagt sit fokus og at det sproglige nok skal komme, så længe han bare "snakker russisk".

Er du enig eller skal vi få ham yderligere undersøgt?

Mange hilsner fra A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.