Svar: Stoppe med sut - 2 år, 6 mdr.
31. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Kristina
De fleste børn vil stoppe med sut omkring 3 års alderen, nogle lidt før, andre lidt senere - det afhænger også af om barnet samtidig træner renlighed, får en lillebror eller lillesøster, starter institution eller andet.
Som udgangspunkt er det altid en god idé, at man ikke laver alt for mange store ændringer på en gang, så bliver det ofte for svært for barnet at klare de krav der pludselig stilles.
Behovet for sut skrues generelt ned i takt med at barnet bliver ældre, så en pige i jeres datters alder, vil normalt få sin sut, når hun skal sove middagslur og puttes til natten, men i løbet af dagen bruges den ikke. En sut i løbet af dagen, vil påvirke hendes tale og kan også påvirke hendes tandstilling.
Stille og roligt findes en substitut for sutten. Det kunne være en sutteklud eller en bamse, hver gang hun så trøstes og hvor hun normalt får sutten, så får hun også sin bamse. Stille og roligt får hun så bamsen mere og mere og sutten mindre og mindre.
Lad bamsen være aktiv i at trøste, hvis hun f.eks. falder og slår sig, så sig til hende: "Skal bamse også være med til at puste ..?"
Når I når det tidspunkt, hvor sutten skal stoppe helt, så er det naturligvis bedst, hvis hun selv er begyndt at miste interessen for det, hvis afhængigheden naturligt er blevet mindre. Og det er også vigtigt at det sker på et tidspunkt, hvor I forældre har overskud til at trøste og være der for hende og stå en evt. frustration igennem, når hun ikke længere kan få sin sut.
Fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske