Svar: Stoppe med sut - 2 år, 6 mdr.

31. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kristina

De fleste børn vil stoppe med sut omkring 3 års alderen, nogle lidt før, andre lidt senere - det afhænger også af om barnet samtidig træner renlighed, får en lillebror eller lillesøster, starter institution eller andet.

Som udgangspunkt er det altid en god idé, at man ikke laver alt for mange store ændringer på en gang, så bliver det ofte for svært for barnet at klare de krav der pludselig stilles.

Behovet for sut skrues generelt ned i takt med at barnet bliver ældre, så en pige i jeres datters alder, vil normalt få sin sut, når hun skal sove middagslur og puttes til natten, men i løbet af dagen bruges den ikke. En sut i løbet af dagen, vil påvirke hendes tale og kan også påvirke hendes tandstilling.

Stille og roligt findes en substitut ...

Annonce

... for sutten. Det kunne være en sutteklud eller en bamse, hver gang hun så trøstes og hvor hun normalt får sutten, så får hun også sin bamse. Stille og roligt får hun så bamsen mere og mere og sutten mindre og mindre.

Lad bamsen være aktiv i at trøste, hvis hun f.eks. falder og slår sig, så sig til hende: "Skal bamse også være med til at puste ..?"

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I når det tidspunkt, hvor sutten skal stoppe helt, så er det naturligvis bedst, hvis hun selv er begyndt at miste interessen for det, hvis afhængigheden naturligt er blevet mindre. Og det er også vigtigt at det sker på et tidspunkt, hvor I forældre har overskud til at trøste og være der for hende og stå en evt. frustration igennem, når hun ikke længere kan få sin sut.

Fortsat held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor