Svar: Uinteresseret i at bruge benene

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mia

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå at du er bekymret og jeg vil gerne give dig ro i sjælen - men det er naturligt svært for mig at vurdere din datters motorik herfra hvor jeg sidder, for at vurdere hende, er man nødt til at have hende i hænderne ...

Det er noget af en kommentar at få fra dagplejen, - "bekymret, måske har hun en hjerneskade.." det vil naturligt gøre alle forældre ulykkelige og jeg synes faktisk ikke du skal gå og vente på at hun bliver et år. Jeg synes du skal ringe til lægen og sige det som det er, at du har fået den her melding og at du derfor gerne vil have din datter vurderet.

Det er rigtigt at børn godt kan blive lammet i deres ben, hvis de har en hjerneskade, men der er jo intet andet der tyder på at det skulle være tilfældet hos jer. Du beskriver en pige, der umiddelbart udvikler sig godt - hun strækker sine ben og står fint på fødderne, når du holder hende, hun sparker, tager fat i sine fødder osv. når hun ligger på puslebordet - hun lyder således ...

Annonce

... ikke til slet ikke at kunne bruge sine ben og det lyder også som om at hun har en vis styrke i benene.

Du beskriver også at hun finmotorisk er rigtig langt fremme og det kan godt være at hun bare udvikler sig hurtigere på dette punkt og at det grovmotoriske så kommer bagefter. Det kan også være at hun sprogligt er rigtig god til at sige lyde og gøre sig forståeligt - børn udvikler sig jo forskelligt og nogle er hurtigere til noget end andre er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men hun lyder også som en pige, der sidder meget stille og generelt bruger sig selv minimalt, så jeg synes det er relevant at hun bliver tjekket og så må du tale med lægen om hvad næste skridt så skal være. Måske skal hun til undersøgelse, måske vil lægen henvise jer til en fysioterapeut, som kan lave nogle øvelser med jeres datter, måske skal man bare se tiden an .. men vurderet af en læge bør hun blive :)

Du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så jeg kan høre, hvordan det går jer :)

Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os