Svar: Uinteresseret i at bruge benene
30. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret og jeg vil gerne give dig ro i sjælen - men det er naturligt svært for mig at vurdere din datters motorik herfra hvor jeg sidder, for at vurdere hende, er man nødt til at have hende i hænderne ...
Det er noget af en kommentar at få fra dagplejen, - "bekymret, måske har hun en hjerneskade.." det vil naturligt gøre alle forældre ulykkelige og jeg synes faktisk ikke du skal gå og vente på at hun bliver et år. Jeg synes du skal ringe til lægen og sige det som det er, at du har fået den her melding og at du derfor gerne vil have din datter vurderet.
Det er rigtigt at børn godt kan blive lammet i deres ben, hvis de har en hjerneskade, men der er jo intet andet der tyder på at det skulle være tilfældet hos jer. Du beskriver en pige, der umiddelbart udvikler sig godt - hun strækker sine ben og står fint på fødderne, når du holder hende, hun sparker, tager fat i sine fødder osv. når hun ligger på puslebordet - hun lyder således ikke til slet ikke at kunne bruge sine ben og det lyder også som om at hun har en vis styrke i benene.
Du beskriver også at hun finmotorisk er rigtig langt fremme og det kan godt være at hun bare udvikler sig hurtigere på dette punkt og at det grovmotoriske så kommer bagefter. Det kan også være at hun sprogligt er rigtig god til at sige lyde og gøre sig forståeligt - børn udvikler sig jo forskelligt og nogle er hurtigere til noget end andre er.
Men hun lyder også som en pige, der sidder meget stille og generelt bruger sig selv minimalt, så jeg synes det er relevant at hun bliver tjekket og så må du tale med lægen om hvad næste skridt så skal være. Måske skal hun til undersøgelse, måske vil lægen henvise jer til en fysioterapeut, som kan lave nogle øvelser med jeres datter, måske skal man bare se tiden an .. men vurderet af en læge bør hun blive :)
Du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så jeg kan høre, hvordan det går jer :)
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske