Aftensmad - opdragelse

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Aftensmad - opdragelse

Hej Helen

Oskar er nu blevet halvandet år.
Det går rigtig fint med ham. Han trives og er glad :)
Jeg skal dog lige høre dig om en enkelt ting ang. spisning.
Jeg er i tvivl om hvordan man kan forvente at det skal forløbe i denne alder han har nu.

Han er generelt ikke altid for glad for at sidde ved spisebordet i sin højstol. Det er som om at han har for meget krudt bagi, til at sidde stille så længe.

Så desværre er det blevet sådan, at han får sin havregrød ved sofabordet om morgenen. En mundfuld ind imellem leg og diverse - for at få noget i drengen.

Når vi prøver at sætte ham op i stolen og lade ham spise selv, spiser han 3 ud af 10 gange. De restende gange vil han ikke hverken spise selv eller mades og bliver urolig og vil ned igen.
Frokost går lidt bedre, da sidder han som regel ved bordet og får sin rugbrødsmad. Det er han jo også vant til fra dagplejen.

Men ved aftensmaden spiser han for det første ikke særlig meget og der går ikke lang tid, så bliver sovsen smurt ud på bordet, maden kastet rundt og ned på gulvet. Han spiser en smule med gaffel/ske hvis vi hjælper og opmuntrer, men ellers vil han helst spise med ...

Annonce

... fingrene.

Vi har lige fra starten givet ham lov til at sidde og spise selv, selv om det har svinet rigtig meget. Men jo ældre han bliver, burde man så opdrage mere på ham, eller skal vi bare akceptere at han kaster med maden, spytter det ud igen og skubber rundt med tallerkenen?

Det virker meget uopdragent og "provokerende". Vi synes det er frustrende at han leger mere med maden end han får spist.

Det resulterer i, at han får yoghurt eller havregrød igen efter aftensmaden - nede ved sofabordet - for at han er mæt nok til natten.
Det føles bare så forkert.....

Hans mellemmåltider består som regel af forskellige ting på en tallerken - kyllingepølse, frugt, brød osv. som han får med ind på sofabordet, og spiser lystigt af, imens han leger og tøffer rundt.
I virkeligheden spiser han faktisk mere mellemmåltid om eftermiddagen end han får aftensmad.
Han virker meget sulten efter vi har hentet ham i dagplejen ved 16-tiden, og kan sagtens spise rigtig meget hen til aftensmaden.
Også for at holde ham glad og veloplagt....

Jeg efterlyser nogle gode råd og idéer og nogle info om, hvad man kan forvente af et barn i den alder.

Mange hilsner
Oskars mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder