Brev:
Aftensmad - opdragelse
30. maj 2010
Alder:
19 mdr.
Aftensmad - opdragelse
Hej Helen
Oskar er nu blevet halvandet år.
Det går rigtig fint med ham. Han trives og er glad :)
Jeg skal dog lige høre dig om en enkelt ting ang. spisning.
Jeg er i tvivl om hvordan man kan forvente at det skal forløbe i denne alder han har nu.
Han er generelt ikke altid for glad for at sidde ved spisebordet i sin højstol. Det er som om at han har for meget krudt bagi, til at sidde stille så længe.
Så desværre er det blevet sådan, at han får sin havregrød ved sofabordet om morgenen. En mundfuld ind imellem leg og diverse - for at få noget i drengen.
Når vi prøver at sætte ham op i stolen og lade ham spise selv, spiser han 3 ud af 10 gange. De restende gange vil han ikke hverken spise selv eller mades og bliver urolig og vil ned igen.
Frokost går lidt bedre, da sidder han som regel ved bordet og får sin rugbrødsmad. Det er han jo også vant til fra dagplejen.
Men ved aftensmaden spiser han for det første ikke særlig meget og der går ikke lang tid, så bliver sovsen smurt ud på bordet, maden kastet rundt og ned på gulvet. Han spiser en smule med gaffel/ske hvis vi hjælper og opmuntrer, men ellers vil han helst spise med fingrene.
Vi har lige fra starten givet ham lov til at sidde og spise selv, selv om det har svinet rigtig meget. Men jo ældre han bliver, burde man så opdrage mere på ham, eller skal vi bare akceptere at han kaster med maden, spytter det ud igen og skubber rundt med tallerkenen?
Det virker meget uopdragent og "provokerende". Vi synes det er frustrende at han leger mere med maden end han får spist.
Det resulterer i, at han får yoghurt eller havregrød igen efter aftensmaden - nede ved sofabordet - for at han er mæt nok til natten.
Det føles bare så forkert.....
Hans mellemmåltider består som regel af forskellige ting på en tallerken - kyllingepølse, frugt, brød osv. som han får med ind på sofabordet, og spiser lystigt af, imens han leger og tøffer rundt.
I virkeligheden spiser han faktisk mere mellemmåltid om eftermiddagen end han får aftensmad.
Han virker meget sulten efter vi har hentet ham i dagplejen ved 16-tiden, og kan sagtens spise rigtig meget hen til aftensmaden.
Også for at holde ham glad og veloplagt....
Jeg efterlyser nogle gode råd og idéer og nogle info om, hvad man kan forvente af et barn i den alder.
Mange hilsner
Oskars mor.