Svar: Hvad kan vi egentlig forvente af en 2,5 årig?
26. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Børn udvikler sig hele tiden og vil i overordnede træk naturligvis følge nogenlunde samme rytme og alligevel vil der også være store individuelle forskelle, som naturligvis både afhænger af arv, men som også afhænger af miljø - hvordan vi møder, ser, anerkender barnet i dagligdagen.
Det lyder umiddelbart som om at Isabella er rigtig godt med, både sprogligt, mentalt og også fysisk. Hun har måske været lidt senere til det fysiske, men det er så med nu og det er super :) Børn vil ofte være lidt hurtigere til det ene end til det andet, så det er meget normalt at børn der f.eks. er lidt senere til at gå taler som et vandfald og børn der går meget hurtigt, de taler måske lidt senere. Igen vide rammer, meget er normalt :)
Det er svært at sige præcis, hvad der kende tegner et barn på 2½ år, men her kommer lidt omkring de 2 årige og de 3 årige og så bør din datter ligge derimellem:
Den 2 årige:
- Begynder at lege mere med andre og ikke længere kun ved siden af andre
- Vil ofte elske at efterligne sine forældre
- Vil gerne hjælpe til med at dække bord, tale i telefon eller lignede, som de voksne gør.
- Kan virke genert overfor fremmede
- Bliver let frustreret, får fortvivlelsesanfald
- Mangler stadig ord til at udtrykke sig verbalt og reagerer derfor meget fysisk
- Er meget kærlig og giver gerne kys og knus
- Er meget insisterende og vil gerne selv forsøge at gøre opgaver uden at få hjælp.
- Holder på sin ret - "min!", kan godt tilbyde ting/legetøj til andre børn, men vil så hurtigt have det igen.
- Kan virke meget krævende og vedvarende i sin kommunikation - igen som udtryk for at mangle ord
- Kan vise følelser som jalousi
- Begynder at blive bange for mørke og små dyr, kan vågne om natten og græde.
- Begynder at have humor og har sans for sjove ting, griner med, når familien morer sig over simple ting.
- Nyder rim og sange og elsker at få læst små historier og kigge i bøger
- Taler med 2-3 ords sætninger
- Siger navne på legetøj
- Nynner melodier og forsøger at synge med ord
- Kan udpege hvor er øjne, ører, næse osv. når man spørger dem
- Gentager ord og er generelt meget interesseret i at kommunikerer med ord, men bruger stadig også fagter og mimik
- De kan gå op og ned af trapper ved at holde på gelænderet
- Spiser selv med ske og gaffel
- Eksperimenterer stadig med smag, lugt, røre - det er meget normalt at en 2 årig smager på et sneglehus, en sten eller lignende fundet i haven
- Elsker at skubbe, trække, bygge, fylde i og hælde ud - f.eks. sandkager og andet sand- og vand-leg
- Tegner med kraftige farveblyanter
- Går uden hjælp og forsøger også at gå baglæns
- Kaster og triller en stor bold
Den 3 årige:
- Taler rigtig godt, det vil sige at 75-80 % af talen er forståelig.
- Taler i hele sætninger på 3-5 ord, - "der er en stor hund", "mor drikker mælk".
- Nyder at gentage ord og lyde og spørger rigtig meget "hvad er det?", "hvorfor det?", "hvor henne?", "Hvem er det?"
- Lytter opmærksomt når der bliver læst højt
- Er meget opmærksom på om historien fortælles rigtigt eller om ordene ændres. Det er vigtigt at historien er som den skal være.
- Kan selv sige små rim og kan fortælle små historier ud fra billeder i bøger
- Nyder at synge og kan ofte synge et par sange stort set rigtigt.
- Forstår forskel på "nu, snart, og senere"
- Leger gerne med ler eller trylledej, som skal formes, rulles, trykkes.
- Kan bygge puslespil med få og meget store brikker - normalt under 10 brikker.
- Kan tegne en cirkel og et kvadrat
- Kan farverne rød, blå, gul, grøn
- Kan tælle 3 genstande
- Har god selvforståelse og kan godt kende og benævne forskel på sig selv og f.eks. en baby. Men har stadig svært ved at se forskel på sig selv og de lidt ældre børn
- Kan fortælle sin alder, når man spørger.
- Har brug for stor opmærksomhed og godkendelse af voksne
- Har nogle gange en foretrukken forældre, ofte den af det modsatte køn.
- Accepterer forslag og følger små lette anvisninger, som vi voksne giver for at hjælpe på vej
- Vil meget gerne hjælpe til derhjemme med at lave mad, gøre rent og dække bord, vande blomster og lignende
- Kan lave simple valg mellem to ting
- Fjoller meget og nyder at kunne få andre til at grine
- Kan godt lide at lege sammen med andre børn, men nyder også nogle gange at lege alene - stadig dog tæt ved siden af andre
- Bruger meget tid på at se og iagttage og lærer rigtig meget ved netop at være observerende
- elsker at høre historier om sig selv
- Begynder at interesserer sig for andre med en helt anden hudfarve, mennesker som tydeligt ser anderledes ud end barnet selv.
- Det babyagtige buttede udseende forsvinder mere og mere, virker nu mere høj og rank
- Begynder at blive renlig
- Tager selv sko på - men sko uden snørrebånd
- Tager selv tøj på, men skal stadig ofte have hjælp med knapper og lynlåse
- Forsøger at gribe en stor bold og kaster nu bolden op over sit hoved, altså med løftede arme
- Kan sparke en bold bevidst i en retning
- Kan hoppe kortvarigt på et ben
- Kører på 3-hjulet cykel
- Kan gå balance på en linje
- Bruger ske, gaffel og nu også kniv
Som du kan se af ovenstående, så lyder det jo som om at jeres datter er rigtig fint med på mange punkter og det er super dejligt at det går så godt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske