Brev:
Hvad kan vi egentlig forvente af en 2,5 årig?
26. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hvad kan vi egentlig forvente af en 2,5 årig?
Hej igen Helen
Og 1000 tak for dit svar ang. Isabellas værelse og samsovning. Det gav mig lidt ro i sjælen. :-)
Men som sædvanlig kommer der så nye tanker op, men det har jeg egentlig accepteret sådan næsten, at sådan er det bare at have børn. ;-)
Nu er vi jo begge førstegangsforældre, deraf har ingen af os nogen erfaring med børn overhovedet. Så derfor har vi fundet ud af at vi faktisk behandler Isabella som en halvvejs ligestillet, forstået på den måde at vi taler til hende med respekt og stoler faktisk ret meget på hende. Hun får også lov til en masse, dvs. hun får lov til at afprøve sig selv under kontrollerede forhold.
Jeg er så den i forholdet der æder ALT læsestof jeg kan finde. Sådan er jeg så indrettet. Jeg synes jeg bliver inspireret, men i sidste ende har jeg nu lært at stole på mit eget instinkt og på mit barn.
Min kæreste er faktisk stolt af overhovedet ikke at have åbnet en bog...:-D... men vi supplerer hinanden rigtigt godt.
Nu har vi, siden hun blev 2; fået at vide af forskellige mennesker, som ikke kun er familie eller venner, men også dagplejemor, fysioterapeut og lign. at hun er meget, meget kvik.
Hun har et KÆMPE ordforråd af sin alder og har haft siden hun blev 2 år. Hun kan tælle til 20, hun kender forskel på højre og venstre, dvs. hun ved godt hvilken vej de to er.
Hun lægger puslespil fra 3 år og op efter med hhv. 24 og 40 brikker, efter hun kun har fået hjælp et par gange.
Hun er begyndt at gå på potte. Faktisk uden at vi har gjort noget for det. VI har egentlig bare talt om det, at hvis hun vil tisse eller lave bejs (som vi kalder det herhjemme... hvilket er noget HUN har indført og det betyder lort på svensk... aner ikke hvor hun har fået det fra!) så skal hun bare gå ud på potten. Hun har fået buksebleer.
Det har så resulteret i at hun har tisset derude 4 gange og lavet bejs 1 gang!! Utroligt flot!
Hun har en EKSTREM fantasi! Jeg kan ikke altid følge med hende, selvom jeg selv er godt rustet på det område.
Alt i alt har hun en meget, meget god hukommelse og er faktisk et dejligt, lille menneske, som er gavmild overfor andre, siger "1000 tak", "Undskyld", hvis hun bøvser eller prutter, Siger "tak for mad, det smagte fantastisk!", når hun er færdig med at spise og det er altså ikke noget vi bevidst har lært hende. Men hun opsnapper det jo, når vi taler.
Derudover kan hun selv starte dvdén, finde en cd, sætte den i og tænde den, fordi jeg har sagt og vist hende hvordan. Hun er pt. igang med at lære fjernbetjeningen til dvd´en.
Derudover kan hun ca. 4-5 børnesange udenad.
VI tager jo selvfølgelig æren for det ;-), fordi vi også taler pænt herhjemme til hiannden.
Men....
VI har en specielt humor herhjemme. Meget sarkasme og meget ironi og også sådan fjolle-latrinær-humor.
Den sidste er hun HELT med på!!!
Børnepsykologen fra teamet sagde at vi selvfølgelig skulle være opmærksom på de to første, men det ER vi også. Hvis vi kan se at hun ikke forstår det eller hun tager det bogstaveligt, så undskylder vi og forklarer at det bare var for sjov.
Det virker til at hun forstår det.
Men jeg er ret forvirret.
For hvad er normalt for en 2,5 årige at kunne? Jeg synes faktisk hun kan ekstremt meget, men aner ikke om det er meget naturligt.
For jeg kan jo ikke alde være med at tænker på at hendes intelligens kan have noget at sige i det sociale for hende. Hun synes virkelig ikke til at gide at lege med andre børn...ikke sådan for alvor.
Og man gider jo ikke fremstilles som sådan en mor, der bare tror at ens barn er gud på jord (det er dog tæt på ...hahahaha).
Nu tror jeg jo ikke at hun er den nye einstein, men jeg kan jo godt høre og se at der altså er en forskel på hende og andre børn på samme alder og jeg lægger jo mærke på til reaktionerne hos fagfolket....men....
Er der egentlig noget man skal gøre, hvis man har et barn der er lidt hurtigere til tingene?
Jeg har jo ikke tænkt mig at ændre på noget herhjemme. Det går forrygende, men tænker som sædvanlig lidt fremad.
Og så er vi jo monster stolt af hende!!! Det får hun også at vide.
Egentlig spørger jeg af ren nysgerrighed, for det betyder jo ikke så meget for os hvad hun kan, bare hun er den hun er.... men derfor vil vi gerne kunne følge lidt med i hvad man kan forvente og ikke forvente.
Hendes fysik er forøvrigt ingen problem længere. Heller ikke hendes selvtillid, så jeg kan måske godt blive sådan lidt "HM"-agtigt, fordi pædagogen ikke lod hende udvikle sig i fred, inden hun satte hele maskineriet i værks.
Kærlig hilsen
Camilla