Svar: Cykel
26. maj 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære LM
Nogle børn lærer at køre hurtigt på almindelig to-hjulet cykel, jeg har set børn på 3 år mestre dette uden problemer, men jeg har også mødt børn som var 7 år inden de lærte det.
Som udgangspunkt bør han lærer at køre på cykel inden han starter i skole og derfor også lære at cykle rigtigt og uden støttehjul. Faktisk er netop løbecyklen super god i forhold til at lære dette, fordi han der lærer at holde balancen og spørgsmålet er om han ikke forholdsvis hurtigt vil kunne lære at cykle på sin rigtig cykel, når han nu er så god til at bruge sin løbecykel.
Det kræver naturligvis at hans rigtig cykel ikke er for stor, sadlen skal sættes helt ned og styret ikke være for langt væk fra sadlen og han skal kunne nå jorden med flade fødder, når han sidder på sadlen.
Og så skulle I måske prøve helt at fjerne støttehjulene - problemet med dem er, at når han sidder og cykler, så falder han til siden og hjulene tager fra - løbe cyklen lærer ham netop at holde balancen og derfor virker det måske på en gang forvirrende og frustrerende, at cykle på den rigtige cykel, fordi han falder til siden og dermed føler det mere usikkert.
I kan prøve - men virker han utryg ved det, så vent til næste sommer og se om han så ikke er mere parat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske