Svar: Kan han lære at kravle rigtigt , når han kommandokravler
23. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Daniel kan sagtens lære at kravle endnu. Det er netop fra den vuggende stilling, hvor han ligger på alle fire og vugger frem og tilbage, at han lærer at kravle. Så det bedste du kan gøre er faktisk at sætte dig bag ham og hjælpe ham op i kravlestilling og så hjælpe ham med at vugge frem og tilbage igen og igen, så han pludselig finder ud af at vægtoverføre og flytte sine arme og ben.
Nogle børn vugger kun et par dage og kravler så pludselig, andre børn kan ligge og vugge på alle fire i flere uger inden de finder ud af det.
Hvis det viser sig at han pludselig begynder at gå før han har lært at kravle rigtigt, så skal du ikke fortvivle. Han kan sagtens lære at kravle senere hen :)
Og med hensyn til at lære at gå, så er det helt normalt at han først trækker sig op ved tingene, øver sin balance og sikrer sig at have godt fast inden han begynder at flytte på sine ben.
Det at gå har forskellige faser og hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder. Din dreng lyder til at være godt igang og som om han udvikler sig i en sund retning. Det lyder som om at der hele tiden sker ændringer, han bliver stille og roligt bedre og bedre motorisk og det er jo det, det handler om :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske