Svar: Så går han på tæer - igen!
21. maj 2010
Alder:
18 mdr.
Kære forvirrede forældre
Kunne det ikke tænkes at han lige nu går på tæer fordi han øver sig i at finde balancen? Eller at han gør det, fordi han måske er begyndt at gå mere rundt uden strømper på, så han nu pludselig mærker gulvet, tæppet osv. under fødderne på en anden og ny måde?
Det kan godt være noget helt almindeligt udviklingsmæssigt og således en periode, der stopper igen. Men I skal naturligvis være opmærksomme på om det er vedvarende - gør han det altid eller er det kun nogle gange?
Hvordan har han det generelt med at mærke og sanse ting? Nogle børn vægrer sig ved at gå på flad fod, fordi de ikke bryder sig om fornemmelsen - disse børn vil ofte også vægre sig mod at få mudder mellem fingrene, når de f.eks. leger i en sandkasse ... Hvis han har sådanne problemer, så kan det være relevant at kontakt en fysio eller ergoterapeut - I kan kontakte kommunens PPR afdeling og bede om at komme til at tale med en fysioterapeut, der kan vurdere jeres dreng.
Nogle børn har det der hedder sansemotoriske problemer og hvis det er tilfældet hos jer, så kan man f.eks. lave nogle børsteøvelser med ham - det kan I få vejledning i hvordan man gør.
Da lægen har set på jeres drengs fødder, så lyder det jo ikke umiddelbart som om at det er et fysiologisk problem. Men hvis det fortsætter er det naturligvis fornuftigt nok at tale med lægen om det igen. Men ellers så synes jeg faktisk at I skal prøve at kontakte kommunens børnefysioterapeut og få en vurdering fra den side :)
Rigtig meget held og lykke og du må gerne give mig en tilbagemelding, så kan også jeg blive lidt klogere :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske