Svar: Så går han på tæer - igen!

21. maj 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forvirrede forældre

Kunne det ikke tænkes at han lige nu går på tæer fordi han øver sig i at finde balancen? Eller at han gør det, fordi han måske er begyndt at gå mere rundt uden strømper på, så han nu pludselig mærker gulvet, tæppet osv. under fødderne på en anden og ny måde?

Det kan godt være noget helt almindeligt udviklingsmæssigt og således en periode, der stopper igen. Men I skal naturligvis være opmærksomme på om det er vedvarende - gør han det altid eller er det kun nogle gange?

Hvordan har han det generelt med at mærke og sanse ting? Nogle børn vægrer sig ved at gå på flad fod, fordi de ikke bryder sig om fornemmelsen - disse børn vil ofte også vægre sig mod at få mudder mellem fingrene, når de f.eks. leger i en sandkasse ... Hvis han har sådanne problemer, så kan det ...

Annonce

... være relevant at kontakt en fysio eller ergoterapeut - I kan kontakte kommunens PPR afdeling og bede om at komme til at tale med en fysioterapeut, der kan vurdere jeres dreng.

Nogle børn har det der hedder sansemotoriske problemer og hvis det er tilfældet hos jer, så kan man f.eks. lave nogle børsteøvelser med ham - det kan I få vejledning i hvordan man gør.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da lægen har set på jeres drengs fødder, så lyder det jo ikke umiddelbart som om at det er et fysiologisk problem. Men hvis det fortsætter er det naturligvis fornuftigt nok at tale med lægen om det igen. Men ellers så synes jeg faktisk at I skal prøve at kontakte kommunens børnefysioterapeut og få en vurdering fra den side :)

Rigtig meget held og lykke og du må gerne give mig en tilbagemelding, så kan også jeg blive lidt klogere :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39