Svar: Tosproget barn

21. maj 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er en gave for jeres dreng at vokse op med flere sprog, i første omgang dansk og spansk og det vil falde ham helt naturligt at lære disse.

Da I bor i et spansktalende land, så vil jeres maid, jeres omgangskreds, vuggestue, børnehave osv. som din søn måske senere skal gå i - tale spansk og han vil hurtigt lære dette sprog. Men når du taler med ham, så er det super vigtigt at du taler til ham på dansk.

Det anbefales at man henvender sig til barnet på sit modersmål fordi man får mange flere nuancer i sproget og man lægger følelser i ordene, stemmeføringen osv. på en helt anden måde.
Derfor skal du tale til ham på dansk, du skal synge for ham, lege med ham, - lære ham de ting, de sange, lege osv. der hører til Danmark og den danske kultur - og det spanske får han så i gave ved siden af.

Far skal naturligvis gøre det samme og jeres maid skal fortsat gøre det på spansk :)

Børn der skal forholde sig til flere sprog vil ofte opleves at tale lidt langsommere end gennemsnittet. Det er dog ofte ikke fordi barnet mangler ord, det handler mere om at barnet er lidt længere tid om at få et ordforråd som er alderssvarende dækkende på det enkelte sprog. Jeres søn vil ganske givet have et ordforråd som er alderssvarende, men hans ordforråd vil ...

Annonce

... bestå af ord fra begge sprog.

Han skelner altså ikke imellem om han taler det ene eller det andet, han vil bruge de ord han kan og derfor blande sprogene sammen og det er helt normalt og også helt uden betydning. Især når du taler både dansk, spansk og engelsk, så vil du jo uden problemer kunne forstå hvad han siger - selvom han blander sprogene sammen.

Han vil altså kunne forventes at tale ligeså meget som børn der kun taler et sprog og stille og roligt vil han så lære at skille tingene ad. Du skal ikke rette på ham, men bare tale med ham helt naturligt, når du forstår hvad han siger, også selvom han altså i en periode vil blande sprogene sammen. Det handler om at give ham lyst til at tale.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må gerne oversætte for ham, når du mener det er nødvendigt, men andre gange forstår han måske fint, hvad der bliver sagt og så behøver du ikke være tolk .. her må du forsøge at finde en balance og hjælpe og guide ham så godt du kan.

Hvorvidt du skal tale engelsk, når I er sammen med engelsktalende - her må du igen prøve at finde en balance, måske vil han forstå hvad der bliver sagt - aflæse mimik, kropsprog, fagter osv. og finder ud af det uden tolk - måske har han brug for at du taler dansk til ham. Igen en balance :)

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor