Svar: Flytning - 8 mdr.
21. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lone
Tak for dit brev og lad mig først lige sige, at jeg er helt enig - "mor-glad" er langt bedre betegnelse end "mor-syg" :)
Ja, det bliver en stor omvæltning for jer alle at komme tilbage til Danmark, nyt hjem, nye omgivelse, nye lyde, dufte, nyt sprog, ny kultur osv. Alt vil være nyt og anderledes - på nær jer forældre og det er jo det vigtigste. I er der hele tiden og vil være der for hende hele tiden og som familie må I naturligvis holde sammen og prøve at give hende den tryghed, være den base, som hun naturligt vil få ekstra meget behov for, fordi alt omkring hende ændres.
Det er helt fint at I starter med at bo hos nogle venner, det vil på jeres datter sandsynligvis virke lidt som hvis I var på ferie og det ville man jo uden problemer gøre. Når I så derefter flytter i lejligheden, så vil I naturligt indrette den som jeres kommende hjem og hun vil spejle sig i det hun mærker hos jer. Det vil sige at hvis I er glade, virker optimistiske, positive omkring det nye sted - ja så bliver hun naturligt også mere glad. Virker I derimod stressede, irritable og usikre på det hele, ja så bliver hun også det ...
Det vil være vigtigt at hun har sine vante ting omkring sig. Det er hendes seng, sovedyr, natlampe, puslebord osv. som indrettes så det ligner det hun kender. Jo mere genkendelighed, jo trygger vil det være for hende og især de nære ting som sengen, putteritual, legetøj osv. er vigtigt.
Hun vil meget hurtigt glemme og vil derfor også hurtigt indstille sig på at nu er det som det er. Hun vil naturligvis godt kunne blive mere morglad fordi hun samtidig har en alder hvor hun øver sig i at separere sig fra dig - så hun vil naturligt i kraft af sin udvikling være i en fase, hvor hun på den ene side øver sin separation og på den anden side søger ekstra tilknytning - og det kan naturligvis godt blive ekstra forstærket af at hun samtidig skal forholde sig til også at blive passet ude, blive passet af andre, fremmede voksne og være sammen med fremmede børn.
Så en reaktion kan der sagtens komme, men det vigtigste er som sagt at I er der, viser hende at I passer på hende, forsøger at virke glade, rolige og velafbalancerede - fordi hun bliver så påvirket af jeres sindstilstand og spejler sig i jer.
Rigtig meget held og lykke med det hele og god rejse hjem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske