Svar: Kunsten at gå
19. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Jeres datter har kravlet så længe at det er naturligt trygt for hende og hun er så super god til det, at hun stadig foretrækker den disciplin, her føler hun sig bare super sikker.
Det at lære at gå har mange faser og hvor nogle børn kommer igennem alle faser meget hurtigt, så er andre børn måneder om det :)
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du beskriver, så er jeres datter umiddelbart nok omkring 5 fase, hun kan godt vakle selvstændigt mellem to møbler, men hun føler sig først sikker, når hun har jer i hånden og kan gå med støtte. Det er altså et spørgsmål om at hun lige skal være modig nok og finde ud af at det er okay at slippe helt og gå uden at holde fast. Og I skal forsøge at få hende til at gå mellem møbler osv. derhjemme, hvor hun lige er nødt til at slippe og gå kortvarigt for at få fat næste sted, så hun ikke behøver kravle hver gang, men lærer at det faktisk er hurtigere at gå.
Det handler om at motivere hende lidt og holde fast i at hun sagtens kan, det lyder som om at hun lige skal have mobiliseret det sidste mod, så skal det nok komme :) - også før hun starter i børnehave :) :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske