Motorik - 17 mdr.

19. maj 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Motorik - 17 mdr.

Hej Helen.

Jeg skriver til dig for at få et godt råd om motorisk udvikling hos vores tvillinger på snart 17 måneder.

Jeg overvejer om de kunne have gavn af at komme til kiropraktor, men vil gerne høre din vurdering inden vi kaster en hel bunke penge og tid efter det. Vi glæder os selvfølgelig til de kan gå, fordi det vil lette en del ting i hverdagen (aflevering i vuggestue o.l.), men hvis de bare er sene til at komme i gang er det selvfølgelig også helt fint. Deres far begyndte først at gå da han var 16 mdr. og jeg begyndte selv at gå ved 15 mdr.

Vores datter havde som spæd tendens til kun at dreje hovedet til den ene side og blev 4 mdr. gammel behandlet hos kiropraktor for låste nakkehvirvler med god effekt. Hun var sen til at rulle, kravlede først 13 mdr gammel hvor hun også begyndte at rejse sig, men hun går ikke uden støtte endnu.

Hun har været noget hypermobil i sine led, men det er blevet bedre med tiden. Hun kravler lidt pudsigt hvor hun hiver benene fremad i ryk, og det går ikke særlig hurtigt. Hun vil gerne gå med støtte, og har også for en måneds tid siden taget nogle skridt selv hen til mor eller far, men efter de første par gange ville hun alligevel ikke længere gå uden støtte.

Hun sover samtidig helt elendigt om natten og har altid gjort det. Ofte vågner hun mange gange om natten og græder, ligesom hun ...

Annonce

... kaster sig rundt i sengen. Hun har dræn og er chekket hos ørelæge adskillige gange. Hun foretrækker at sove på maven og snorker en del - især selvfølgelig når hun er forkølet. Hun er også meget utilbøjelig til at sidde og lege selv og bliver let utilfreds (men er dog en rigtig charmetrold alligevel)

Vores søn rullede og kravlede "normalt" og drøner hen over gulvet på alle 4. Han begyndte at rejse sig og gå langs tingene da han var 10 mdr, og går gerne rundt med skubbevogn eller en voksen i hænderne - men ikke uden støtte. Ligesom sin søster har han gået nogle skridt selv et par gange, men holdt så helt op med at prøve. Han er et langt mere roligt gemyt og sover gennemgående bedre, men næsten altid i C-facon på siden med hovedet helt oppe i sengens hjørne.

Vi har ofte siddet på gulvet og opfordret dem til at gå nogle få skridt fra den ene til den anden, men de vil ikke og laver gummiben i stedet, så vi har i stedet bare set tiden an og gået med dem i hænderne når de havde lyst. Vi tumler med dem så meget som muligt, gynger, laver luftture, slår kolbøtter etc. og er også begyndt at gå til babysvømning med dem, men lige meget hjælper det.

Vi overvejer nu om vi bare skal fortsætte med at se tiden an eller om vi skal få en eller dem begge chekket yderligere. Jeg tænker bl.a. på om det kune være KISS syndrom eller lignende.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla