Svar: Slut med sut - 2 år, 8 mdr.
16. maj 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Charlotte
Tak for din fine beskrivelse af, hvordan I er kommet væk med sutten hjemme hos jer. Det lyder som du selv skriver, næsten som et eventyr, dejligt at det kan gå så let ... Krydser fingre for at I har samme gode stil, nu hvor jeg svarer dig idag, der er jo lidt svartid i brevkassen i øjeblikket :)
Jeg synes I er nødt til at anerkende at jeres dreng selv har sagt fra overfor sutten. Det har været en stor beslutning og en lille sejr for ham og han er stolt og glad og ved godt at den æra er forbi.
Et suttebehov har han tilsyneladende stadig og han må gerne sutte på snippen af en klud, et giraføre eller andet - det er super fint, det er netop godt med en sutteklud her, fordi den ikke vil påvirke hans tænder som både sut og tommelfinger kan gøre.
Jeg synes derfor I skal forsøge at holde jer til netop sutteklud, eller giraffens ører eller hale, det må han meget gerne bruge - super.
Men tommelfingeren skal I være opmærksom på, den må han helst ikke begynde at sutte på. Prøv om I kan aflede ham, hvis du ser det sker - ikke sige til ham "du må ikke sutte på tommeltot" for så forstærker det og så risikerer du at han begynder at gøre det - men i stedet kan du give ham et stykke agurk, et lille frugtfad eller lignende, så han på den måde får stillet sin lyst til at have noget i munden og kommer væk fra behovet med at sutte.
Så fortsæt endelig den gode gænge og tro på at tidspunktet har været rigtigt - han har selv så fint sagt fra og deltaget i hele processen og det er I nødt til at bakke op om :)
Held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske