Svar: Slut med sut - 2 år, 8 mdr.

16. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Charlotte

Tak for din fine beskrivelse af, hvordan I er kommet væk med sutten hjemme hos jer. Det lyder som du selv skriver, næsten som et eventyr, dejligt at det kan gå så let ... Krydser fingre for at I har samme gode stil, nu hvor jeg svarer dig idag, der er jo lidt svartid i brevkassen i øjeblikket :)

Jeg synes I er nødt til at anerkende at jeres dreng selv har sagt fra overfor sutten. Det har været en stor beslutning og en lille sejr for ham og han er stolt og glad og ved godt at den æra er forbi.

Et suttebehov har han tilsyneladende stadig og han må gerne sutte på snippen af en klud, et giraføre eller andet - det er super fint, det er netop godt med en sutteklud her, fordi den ikke vil påvirke hans tænder som både sut og tommelfinger kan gøre.

Jeg ...

Annonce

... synes derfor I skal forsøge at holde jer til netop sutteklud, eller giraffens ører eller hale, det må han meget gerne bruge - super.

Men tommelfingeren skal I være opmærksom på, den må han helst ikke begynde at sutte på. Prøv om I kan aflede ham, hvis du ser det sker - ikke sige til ham "du må ikke sutte på tommeltot" for så forstærker det og så risikerer du at han begynder at gøre det - men i stedet kan du give ham et stykke agurk, et lille frugtfad eller lignende, så han på den måde får stillet sin lyst til at have noget i munden og kommer væk fra behovet med at sutte.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så fortsæt endelig den gode gænge og tro på at tidspunktet har været rigtigt - han har selv så fint sagt fra og deltaget i hele processen og det er I nødt til at bakke op om :)

Held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor