Svar: Pasning af barn

12. maj 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer barnet hver dag.

De første tegn på at dit datter knyttede sig til dig, så du ved at hun begyndte at følge dig med øjnene rundt i rummet. Hun smilede og smiler bevidst til dig og smiler ofte også mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.

Med den alder hun har nu, så er hun meget bevidst om hvor du er i forhold til hende, om hun er i favn hos dig eller hos en fremmed, om I er hjemme eller ude og hun vil naturligt have det bedst hos dig. Det vil være okay at komme over til en anden person kortvarigt, men hun søger tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.

Det er essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en pædagog i institutionen eller som hos jer en ung pige i huset. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der.

Jeres datter vil naturligt kunne knytte sig til denne eller disse personer, men det vil være på en helt anden måde end hun er knyttet til ...

Annonce

... jer.

Nogle børn knytter sig hurtigt til andre end mor og far, andre børn har brug for længere tid til det og med den alder jeres datter har nu, så er det helt naturligt at hun protesterer over at en anden skal passe hende. Faktisk er det slet ikke hendes behov at blive passet, hun vil helst bare være sammen med det, det er trygt og godt og hun forstår ikke at du ikke kan være der for hende, at en anden tager over...

Det kan naturligvis også have noget at sige, hvordan den unge pige er - måske virker hun usikker i situationen (hvilket man jo ikke kan fortænke hende i), men den usikkerhed vil naturligt smitte over på jeres datter. Måske ser hun meget anderledes ud, taler anderledes osv. og er således meget mere fremmed for jeres datter end din moster f.eks. er. Måske har din moster også en anden tilgang til børn og igen - det smitter naturligvis af på jeres datter.

Det samme gør din egen reaktion, hvis du er usikker og virker utryg ved det hele, så vil din datter naturligvis også spejle sig i dette og vil derfor protestere - hun vil jo ikke passes af en som du signalerer ikke kan finde ud af det ....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Igen må jeg sige, at det ikke er din datters behov at blive passet med den alder hun har, det er dit behov, et voksent behov og det er naturligt at hun reagerer med gråd.

Det er derfor rigtig godt at du er hjemme og at du forsøger at lade hende passe i små doser - og samtidig er det også super vigtigt at I f.eks. spiser sammen, så din datter oplever at du og jeres unge pige hygger jer sammen, at det er dejligt, når I er sammen. Jo mere I kan være sammen alle sammen, jo mere tryg vil din datter blive ved situationen og jo lettere vil hun have ved at acceptere at den unge pige passer, når du ikke er der :)

Bøger om relation mellem ens barn og andre mennesker er svært at finde. Du kan læse bøger som behandler emnet og søge på ord som 'relation', 'tilknytning', 'omsorgspersoner' osv. men det meste vil jo omhandle tilknytningen mellem barn og forældre. Du kan læse litteratur af Daniel Stern, John Bowlby og Winnicott.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet