Brev:
Konflikter når far rejser
12. maj 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Konflikter når far rejser
Kære Helen
Min søn sander er nu 29 mdr. Han har altid været meget temperamentsfuld. Vi prøver at rumme ham og udbrudene så godt vi kan. Vi synes selv det går ok til hverdag.
Mit problem opstår når min mand rejser i forbindelse med sit arbejde, det har han gjort så længe vi har haft Sander, men jo størrer Sander bliver jo vanskeligere bliver det for mig.
Denne gang er jeg altså helt kørt i sænk og har brug for hjælp.
Jeg vil først sige at jeg forstår godt at han reagerer kraftigt på at far er væk og at det er fordi han er ked af det og ikke helt har sprog til at udtrykke det.
Problemerne opstår omkring ALT, han vil ikke følge med nogen steder hen, han vil ikke spise, ikke i seng, ikke op af sengen, ikke have tøj hverken af eller på, jeg må ikke hjælpe og kommer hjælpen for sent er det også galt. alt er en konflikt. hvis han er igang med at lege fredeligt begynder han pludseligt at kaste med legesagerne eller smadre ind i glasdøre eller vælte vandglas med vilje. Alt ender i skrig og hysteri.
Hvad skal jeg gøre for at vi kan hygge os også uden far?
Jeg har forsøgt med ekstra "hygge" altså mere af det han normalt kan li´. Virker ikke. Har forsøgt at køre alt som vi plejer, med samme reaktion på ting han ikke må som vi plejer (altså tage ham væk fra det han er i færd med at hærge og sige han ikke må), har prøvet at ignorere udbruddet til det går over i gråd og så trøste. Jeg kan godt mærke der er brug for mere trøst. Samtidig prøver jeg at snakke lidt om far og fortælle han kommer hjem igen, at jeg også savner ham osv.
Men intet virker, jeg er fladmast og er nærmest nervøs for hvad næste dag nu bringer, hvad gør jeg?
Min mand rejser ca. 5-7 dage af gangen, en gang til to om måneden. Jeg er gravid i uge 24 med en lillebror til Sander.
Håber på lidt gode råd,
Venlig hilsen
Ane Louise