Svar: Utålmodig baby

29. april 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære ulykkelige mor

Jeg har tidligere skrevet til dig, at du skulle få din dreng undersøgt for at sikre at han ikke græder, fordi han har ondt. Jeg går ud fra at du har gjort dette ... Nogle børn græder rigtig meget og kan være utroligt svære at trøste. Man kan undersøge dem på kryds og tværs og finder ingen årsag til gråden - de græder bare mere end de fleste børn.

Når børn græder meget, så har de ekstra meget behov for beroligelse og trøst. De har brug for at blive holdt om, vugget, få masser af hud mod hud kontakt. Han har brug for at mærke varmen fra din krop, så det er utrolig vigtigt at du forsøger at holde ham ind til dig. Det kan hjælpe dig med en slynge eller en bæresele, så du kan have ham hos dig samtidig med at du også har hænderne fri til at gøre andre ting.

Børn der græder meget har en masse stresshormoner i kroppen, hele deres krop er næsten konstant i alarmberedskab og det er for at få nedsat dette, at du er nød til at berolige og lade din egen ro smitte eller blive overført til ham. Det er utrolig svært, når man efter flere uger med gråd selv er udmattet og føler sig magtesløs - men det er vigtigt at du bliver ved med at holde ham og ikke giver op og lader ham ligge. Jo mere ro du kan ...

Annonce

... give ham via din kontakt og din nærhed lige nu, jo bedre er det for ham i fremtiden. Det hjælper hans system, så han fremover bliver bedre til at tackle stress.

Lad være med kun at være derhjemme, for du får spat af at gå hjemme hele dagen. Tag ham med ud i barnevognen, sæt en pude eller en lille dyne, sækkestol eller lignende i vognen, så han kan sidde halvt op og kigge lidt på verden i triller forbi. Gå i mødregruppe, besøg nogle venner, noget familie, sundhedsplejerskernes café, besøg evt. nogen som har et par hænder der gerne vil tage over, når han skal underholdes, så du bliver aflastet lidt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Dæmpede lyde, lyde fra hverdagen eller det man kalder for hvid støj hjælper nogle børn til ro. Det kan være dukker/bamser med livmoderlyd eller specielle CD'er man kan købe med hverdagslyd på netop for at skabe ro for barnet.

Hold fast i og tro på at det holder op igen. De fleste børn græder mest de første måneder, når de bliver mellem 12-16 uger gamle, så plejer gråden at blive mindre - så hold fast i at det ikke fortsætter til tid og evighed, men lige nu er det hårdt og det er vigtigt at du holder fast og giver ham den nærhed som han har brug for :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger