Svar: Utålmodig baby
29. april 2010
Alder:
3 mdr.
Kære ulykkelige mor
Jeg har tidligere skrevet til dig, at du skulle få din dreng undersøgt for at sikre at han ikke græder, fordi han har ondt. Jeg går ud fra at du har gjort dette ... Nogle børn græder rigtig meget og kan være utroligt svære at trøste. Man kan undersøge dem på kryds og tværs og finder ingen årsag til gråden - de græder bare mere end de fleste børn.
Når børn græder meget, så har de ekstra meget behov for beroligelse og trøst. De har brug for at blive holdt om, vugget, få masser af hud mod hud kontakt. Han har brug for at mærke varmen fra din krop, så det er utrolig vigtigt at du forsøger at holde ham ind til dig. Det kan hjælpe dig med en slynge eller en bæresele, så du kan have ham hos dig samtidig med at du også har hænderne fri til at gøre andre ting.
Børn der græder meget har en masse stresshormoner i kroppen, hele deres krop er næsten konstant i alarmberedskab og det er for at få nedsat dette, at du er nød til at berolige og lade din egen ro smitte eller blive overført til ham. Det er utrolig svært, når man efter flere uger med gråd selv er udmattet og føler sig magtesløs - men det er vigtigt at du bliver ved med at holde ham og ikke giver op og lader ham ligge. Jo mere ro du kan give ham via din kontakt og din nærhed lige nu, jo bedre er det for ham i fremtiden. Det hjælper hans system, så han fremover bliver bedre til at tackle stress.
Lad være med kun at være derhjemme, for du får spat af at gå hjemme hele dagen. Tag ham med ud i barnevognen, sæt en pude eller en lille dyne, sækkestol eller lignende i vognen, så han kan sidde halvt op og kigge lidt på verden i triller forbi. Gå i mødregruppe, besøg nogle venner, noget familie, sundhedsplejerskernes café, besøg evt. nogen som har et par hænder der gerne vil tage over, når han skal underholdes, så du bliver aflastet lidt.
Dæmpede lyde, lyde fra hverdagen eller det man kalder for hvid støj hjælper nogle børn til ro. Det kan være dukker/bamser med livmoderlyd eller specielle CD'er man kan købe med hverdagslyd på netop for at skabe ro for barnet.
Hold fast i og tro på at det holder op igen. De fleste børn græder mest de første måneder, når de bliver mellem 12-16 uger gamle, så plejer gråden at blive mindre - så hold fast i at det ikke fortsætter til tid og evighed, men lige nu er det hårdt og det er vigtigt at du holder fast og giver ham den nærhed som han har brug for :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske