Brev:
Bruger ikke ble, men har ofte uheld
29. april 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Bruger ikke ble, men har ofte uheld
Hej Helen
Mange tak for dine råd - vi har for ca en uge siden fået svar på et andet spørgsmål vi havde - Mange tak :-)
Nu har vi brug for råd og vejledning i forhold til vores søn Rasmus på 4 år (Blev 4 i marts sidste måned) da han ofte laver uheld i bukserne både hjemme og i børnehaven. Det kommer i perioder - men det sidste stykke tid har det været hver dag :-(
Og det er både stort som småt!
Rasmus går på toilettet men andre gange ikke og vi tror, som vi også har snakket med børnehaven om, at det nok er fordi han har for travlt med at lege med de andre børn at han ikke når på toilettet men han kommer heller ikke og siger til når han enten har tisset eller lavet stort i bukserne og når vi spørg ham om han har lavet i bukserne så siger han enten nej eller ja men griner bare af det....
Nogle gange har vi ikke kunnet lugte det men opdager så at han må have gået rundt med det i lang tid idet det er helt indtørret. Og så gør det selvfølgelig ondt på ham når vi skal vaske det af på ham...
Han stoppede med at bruge ble lige efter han var blevet 3 år - 1 år siden nu - og siden da har det fungeret sådan at i 14 dage har han ikke haft uheld og så 14 dage haft 2-5 uheld hver dag. Vi synes ikke det går fremaf faktisk tvætimod og vi har mange gange overvejet om han skulle have ble på igen, men det ved vi jo også ikke er smart at gøre men vi ved ikke hvordan vi hjælper ham til at gå på toilettet og komme af med det han skal af med...
Han ved godt at man tisser og laver stort på toilettet det fortæller han selv til os og går da også ud og tisser, for det meste står han op og tisser og sætter sig kun hvis han også skal lave stort for nogle gange mens vi sidder og leger med ham siger han pludselig "mor jeg går lige ud og laver pølser" Hvortil jeg svare ham "det var en god idé skat" så går han på toilettet og ingen problemer og andre gange så siger han intet og så griner han bare når vi opdager at han har lavet i bukserne - hvad skal vi gøre? Nu har det stået på i 1 år og vi er ved at blive meget frustreret... :-(
Vi ved også at man ikke skal skælde ud på ham når han har lavet uheld, men når han på en dag laver uheld konstant så er det svært at bevare roen og ikke blive sur når han bare står og griner af en...
Håber du kan give et råd til hvordan vi bedst hjælper ham så han går på toilettet :-)
Hilsen Camilla