Svar: Bruger ikke ble, men har ofte uheld
29. april 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære Camilla
Som udgangspunkt ser jeg ikke problemer i at børn har en ble på, jeg mener det er langt bedre at give dem den succesoplevelse det er at have en tør ble, end det nederlag der følger med gentagende våde bukser ... men, når det er sagt, så har jeres dreng været uden ble i et år og derfor vil det måske virke som for stort et tilbageskridt at give ham ble på igen.
Derimod synes jeg I skal have helt faste toilettider og det vil her være nødvendigt at I også fortæller ham at han skal sætte sig ned, når han skal tisse. Netop fordi han, når han sidder ned, naturligt bedre vil kunne fornemme om han skal af med afføring og vil kunne presse lidt, forsøge at prutte lidt, hvorved det så kommer noget ud.
Jeg synes godt I må stille lidt krav til hans toiletvaner og I skal ikke spørge "skal du tisse?" eller lade ham selv styre det, for det kan han tilsyneladende ikke. I skal derimod tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige ud på toilettet inden vi kører!" og så sætter ham sig og prøver både at tisse og lave afføring. Det er i øvrigt en regel der gælder jer alle, man går på toilettet inden man kører nogen steder. Ligesom man også som det første om morgenen og det sidste om aftenen går på toilettet. Det står ikke til diskussion og det er ikke et valgfrit emne, det er en regel der skal følges.
Jeres dreng skal derfor have forklaret disse regler og I skal hjælpe ham med at de bliver opfyldt - ikke ved at spørge, men ved at sige "kom!"
Hvis I er helt sikre på at han godt kan fornemme når han skal og har fysiologisk styr på sin vandladning og afføring og at han ikke har problemer med maveinfektion eller blærebetændelse, der kan gøre det svært for ham at holde sig - så synes jeg faktisk også godt at I må fortælle ham, at det ikke er okay at gå rundt med afføring i bukserne. Det lugter, han bliver syg af det og han skal gå på toilettet.
Uheld kan ske, ja det er rigtigt og man skal ikke have skæld ud, men hvis man bevidst laver i bukserne og ikke siger noget om det, så skal man naturligvis have at vide at det er ikke okay. Fuldstændig ligesom der ved bordet også skal sættes grænser, at man f.eks. ikke må smide med maden. Der er visse regler som skal følges og I må gerne stille lidt krav, stille og roligt, uden at skælde ud, men forklare at det her er faktisk ikke okay.
Børnehaven skal i samarbejde med jer holde reglerne, så de sikrer sig at han f.eks. går på toilettet inden han løber ud for at lege. I skal også prøve at finde ud af om der er et toilet i børnehaven som han hellere vil bruge end et andet. I nogle børnehaver sidder børn og tisser eller har afføring for åben dør - der er ingen dør og er man en smule blufærdig, så er det måske ikke særlig sjovt og så gør man i bukserne. I skal derfor naturligvis sikre sig at forholdende til at gå på toilettet også er der og tale med jeres dreng om, hvordan han har det med det selv.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske