Svar: Bruger ikke ble, men har ofte uheld

29. april 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

Som udgangspunkt ser jeg ikke problemer i at børn har en ble på, jeg mener det er langt bedre at give dem den succesoplevelse det er at have en tør ble, end det nederlag der følger med gentagende våde bukser ... men, når det er sagt, så har jeres dreng været uden ble i et år og derfor vil det måske virke som for stort et tilbageskridt at give ham ble på igen.

Derimod synes jeg I skal have helt faste toilettider og det vil her være nødvendigt at I også fortæller ham at han skal sætte sig ned, når han skal tisse. Netop fordi han, når han sidder ned, naturligt bedre vil kunne fornemme om han skal af med afføring og vil kunne presse lidt, forsøge at prutte lidt, hvorved det så kommer noget ud.

Jeg synes godt I må stille lidt krav til hans toiletvaner og I skal ikke spørge "skal du tisse?" eller lade ham selv styre det, for det kan han tilsyneladende ikke. I skal derimod tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige ud på toilettet inden vi kører!" og så sætter ham sig og prøver både at tisse og lave afføring. Det er i øvrigt en regel der gælder jer alle, man går på toilettet inden man kører nogen steder. Ligesom man også som det første om morgenen og det sidste om aftenen går på toilettet. Det står ikke til diskussion og det er ikke et valgfrit emne, det er en regel der skal følges.

Jeres dreng skal derfor have forklaret disse regler og I skal hjælpe ham med at de bliver opfyldt - ikke ved at spørge, men ved at sige "kom!"

Hvis I ...

Annonce

... er helt sikre på at han godt kan fornemme når han skal og har fysiologisk styr på sin vandladning og afføring og at han ikke har problemer med maveinfektion eller blærebetændelse, der kan gøre det svært for ham at holde sig - så synes jeg faktisk også godt at I må fortælle ham, at det ikke er okay at gå rundt med afføring i bukserne. Det lugter, han bliver syg af det og han skal gå på toilettet.

Uheld kan ske, ja det er rigtigt og man skal ikke have skæld ud, men hvis man bevidst laver i bukserne og ikke siger noget om det, så skal man naturligvis have at vide at det er ikke okay. Fuldstændig ligesom der ved bordet også skal sættes grænser, at man f.eks. ikke må smide med maden. Der er visse regler som skal følges og I må gerne stille lidt krav, stille og roligt, uden at skælde ud, men forklare at det her er faktisk ikke okay.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Børnehaven skal i samarbejde med jer holde reglerne, så de sikrer sig at han f.eks. går på toilettet inden han løber ud for at lege. I skal også prøve at finde ud af om der er et toilet i børnehaven som han hellere vil bruge end et andet. I nogle børnehaver sidder børn og tisser eller har afføring for åben dør - der er ingen dør og er man en smule blufærdig, så er det måske ikke særlig sjovt og så gør man i bukserne. I skal derfor naturligvis sikre sig at forholdende til at gå på toilettet også er der og tale med jeres dreng om, hvordan han har det med det selv.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor