Svar: Afviser far - 22 mdr.

29. april 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Der er sandsynligvis flere faktorer som spiller ind hos jer og der er ingen tvivl om at I begge (jer forældre) er nødt til at gøre en indsats for at få tingene ændret ...

For det først er det naturligvis vigtigt at far ikke overskrider jeres datters grænser, så hun bliver ked af det og derfor ikke vil ham. Det er vigtigt at han nærmer sig hende på en måde, som hun finder acceptabel, så hun stille og roligt bliver tryg ved ham. At jeg sagtens kan forstå at han gør som han gør, er en anden sag - det er jo meget meget svært for ham at blive afvist på den måde han gør og han kæmper jo bare for at mærke hende ... Men hun har brug for en tryg tilnærmelse og det er vigtigt at far forsøger at give dette.

Samtidig er det også utrolig vigtigt at du overdrager jeres datter til far og direkte både nonverbalt og verbalt signalerer at det her kan far gøre fuldstændig ligeså godt som dig. Det lyder lidt som om at du - naturligt fordi du er mor og kvinde - tager over, når det bliver svært og jeres datter protesterer. Det er ligesom lidt lettere det hele, hvis det bare er dig der gør det, så sker tingene uden større problemer og uden skrig og skål. Og far har sandsynligvis ret, når han siger at du et eller andet sted også har en skyld i at hun får lov til at vælge mellem jer som hun gør ...

Det har ganske givet været dig der har været mest omkring lillepigen da hun var spæd, lille og nu hvor hun er knap 2 år. Det er dig der har badet hende, givet hende mad, skiftet hende, puttet hende, trøstet hende når hun var ked af det osv. ...

Annonce

... Og derfor er det også dig hun søger. Det er helt naturligt, hun reagerer helt naturligt og derfor skal man heller ikke skælde hende ud eller stille hende udfordringer, som hun ikke magter, men hvis I vil ændre på noget, er I nødt til at gøre det begge to :)

I skal for det første beslutte at der er visse ting som far og datter gør samme og det er altså uden mors indblanding og kommentarer. Det er fint at de to laver ting sammen uden for husets fire vægge, men også hjemme vil det være super godt, hvis de f.eks. fast var dem der badede sammen. Det er vigtigt at du her så siger "far bader dig, det bliver så dejligt - mor vasker op imens" eller et eller andet, så hun hører at du bakker om om at det er far og at du har noget kedeligt du skal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er her samtidig også utrolig vigtigt at far ikke lader sig mærke med at han bliver afvist - og ja, det er super svært. Men jeres datter mærker jo meget tydeligt, at far bliver ked af det og sandsynligvis også trækker sig lidt - og det er også spændende at undersøge dette. Det er vigtigt at han signalerer sikkerhed "I dag er det far der bader dig skatterpige, det bliver sjovt" og holder fast i dette, hun må ikke gøre ham usikker :)

Om sproget skulle gøre noget - tja, far har jo talt til hende på sit eget sprog altid, så det er der jo ikke noget nyt i. Det tror jeg umiddelbart ikke, man anbefaler jo netop at tale sit modersmål til barnet ...

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle - og stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte