Svar: Fejlsynkning

27. april 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Janne

Al begyndelse er svær. Det kræver øvelse at finde ud af at spise mad i stykker og også at have mad inde i munden. Derfor skal børn netop være under opsyn, når man giver dem noget og det er vigtigt at udskifte det de sidder med, så de får nye friske stykker, når man oplever at det de har bliver for snasket og svært for dem at spise ...

Det er et eller andet sted nødvendigt at hun får lov til at øve sig - øvelse gør mester, men samtidig er det jo en balance, for hun skal ikke få det så galt i halsen at hun ikke kan trække vejret og når hun har tænder, så er sandsynligheden for at hun bider stykker af noget større.

I må prøve jer lidt frem for at se, hvad der passer bedst for hende at sidde med. Noget vil hun måske bedre kunne gnaske i, opbløde med spyt, gumle på osv. uden at bide det i stykker, end hun vil kunne med andet. Hvis rugbrødsbjælkerne ikke dur til hende, så er en tvebak eller et stykke knækbrød måske bedre. Det kan også være at I skal gå den modsatte vej og give hende lidt blødere brødskorper, f.eks. skorpen fra et franskbrød i stedet. Det I skal være opmærksom på med det lidt blødere brød er at hvede indeholder gluten så hun skal ikke have for meget af det :)

Æblebåde knækker også meget let og sætter sig fast i halsen, her kan det være bedre at ...

Annonce

... give hende f.eks. et stort jordbær i hånden eller et stykke blomme, melon eller en appelsinbåd. Det kan være nødendigt at I i begyndelsen holder det og lader hende sutte saften ud af det, uden at hun får det langt ind i munden.

Hvis I lige nu har brug for en pause, så er det naturligvis også helt okay, hun skal nok lære det :) Hun bliver også bedre til at fornemme forskellig konsistens i munden, nu hvor hun er 6 måneder og I kan begynde med hakket kød og fisk i mosen, give grovere grødtyper som havregrød osv. Det er alt sammen med til at styrke hende mundmotorisk stille og roligt og hun er jo ikke så gammel endnu. Med de refluksproblemer osv. jeg ved jeres datter har, er det helt fint at holde lidt pause - det er vigtigt at hun forbinder det at spise med noget rart.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og ellers så er det altid en rigtig god idé at tage et førstehjælpskursus, ikke kun fordi barnet kan fejlsynke, men i det hele taget. Nogle mødregrupper vælger at få et kursus sammen, specifikt omkring børn ... Du kan også købe bogen "Førstehjælp til børn og spædbørn" som er udgivet på politikens forlag - du finder den i min bogguide under opslagsbøger.

Det bedste er naturligvis hvis man kan undgå at havne der, hvor førstehjælp er nødvendigt! :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder