Svar: Løbecykel og tobensafsæt
25. april 2010
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
En løbecykel er en rigtig god idé, hvis man kunne have fået det da mine piger var små, så havde jeg købt sådan en :)
I Danmark lærer børn ret hurtigt at cykle, vi er en 'cykel-nation' og de fleste børn vil kunne lege cykel-egenskaberne ind fra de er 2-3 år gamle. Så en løbe cykel, når han fylder to, lyder som en god idé :)
At bruge pedaler vil de fleste børn lærer, når de er blevet 3 år og begynder at sidde på en 3-hjulet cykel, det er lidt lettere her, fordi pedalerne sidder på forhjulet og samtidig har cyklen god balance, barnet kan altså lære at bruge pedalerne uden at kunne holde balancen også ...
Men igen - børn er meget forskellige og selvom mange børn vil kunne bruge pedaler i 3-4 års alderen så kræver det også stor balance at kunne cykle rigtigt og også lære at køre på en rigtig cykel, som vi voksne kører på. Derfor vil nogle børn ikke kunne lære dette før de er 6-7 år og starter i skole ...:)
De fleste vil i 2 års alderen kunne hoppe, men kan det bedst, hvis de holder mor og far i hænderne. I 2 års alderen vil han også mestre at stå kortvarigt på et ben.
Med den alder din dreng har nu, vil man forvente at han kan gå op af trapper selv, men måske stadig har brug for lidt hjælp til at gå ned. Han vil begynde at sparke lidt til en bold, men det er stadig svært og det vil ofte ikke lykkes at stå på et ben og sparke uden at falde.
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske