Svar: Vil helst stå op
23. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære G.
Det er helt naturligt at børn i din drengs alder støtte på benene, mærker styrken og forsøger at stå, når man har dem på skødet og holder dem om livet.
Det er også meget fint at I, når I tager ham op, lader ham holde jer i hænderne, trække sig til siddende stilling og derefter videre op at stå (hvis han selv vil det) og så holder ham der.
Man må meget gerne støtte børn i den udvikling de er igang med og det er fint at han står hos jer. Men I bør ikke stille ham ved møbler eller forsøge at få ham til at stå frit, det er han alt for lille til. På jeres skød kan han stå, men ikke umiddelbart andre steder :)
Det er derudover korrekt at børn har bedst af at ligge på maven og det er vigtigt at I stadig forsøger at motivere ham til dette. Det er fra maveliggende stilling at han begynder at trille, krybe og derefter kravle og det er også i maveliggende stilling at han får styrke nok i nakke og ryg til at kunne sidde. Så han skal stadig på maven hver dag - men at stå og trække sig op i armene, kan være en naturlig ting, når I sidder med ham, leger med ham osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske