Svar: Bider i møbler, legetøj osv.
19. april 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Børn i din datters alder bruger deres mund til at sanse og fornemme med og derfor bider de og smager de på rigtig mange ting.
Når hun bider i møbler, legetøj osv. så er det fordi hun undersøger tingene på denne måde. Det er en erfaring hun får med sig og en naturlig måde at undersøge på.
Men når hun bider i dine kinder, eller pludselig sætter tænderne i din skulder, så kan det ud over at undersøge, også handle om at det er kærtegn der kammer over. Børn bider ofte netop i kinder, skulder osv. når vi sidder og nusser og kæler med dem. Og et bid er ofte et kys der bliver for hårdt eller simpelthen følelsen af "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" - så ofte handler det altså om at barnet er glad og forsøger at vise sin glæde.
Prøv om du i disse situationer kan nå at aflede hende lidt, nusse, kæretegne osv. og få hende fra at bide, inden hun overhovedet når dertil :)
Hvis hun en dag bider rigtig hårdt og det virkelig gør ondt, så kan du være nødt til at sige AV! meget bestemt og sætte hende fra dig, så hun mærker at det her var noget du bestemt ikke brød dig om. Det at du sætter hende fra dig med det samme, det at du lader en handling følge med dit arv, den reaktion hun får gør, at hun lettere vil kunne huske det til en anden gang.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske