Svar: Bedste plan for indkøring i vuggestue
12. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære AH
De fleste vuggestuer kan modtage bør helt ned i 6 måneders alderen og derfor bør alle vuggestuer være gearet til at have børn der sover mere end en gang dagligt ...
De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de kan nøjes med kun en middagslur og netop i starten, hvor alt er nyt og svært for barnet at overskue, vil barnet naturligt blive mere træt og have behov for at sove en lur ekstra. Derfor skal din dreng naturligvis have lov til at få både formiddagslur og middagslur lige i starten og puttes som han viser behov for.
Og stille og roligt vil han naturligvis indrette sig på vuggestuens rytme og vil naturligt have det bedst med at være aktiv og lege med de andre børn og også sove på de tidspunkter, hvor de fleste børn sover på. Men i begyndelsen skal der naturligvis tages individuelt hensyn :)
Med hensyn til mad og drikke, så vil det forventes at han kan spise mad i stykker med fingrene eller med en gaffel. Han kan ikke forventes at spise med ske endnu, så han skal altså stadig mades, når han tilbydes grød eller mos. Men mad i stykker kan han selv spise.
Det forventes også at han kan drikke vand af en kop med to hanke, at han kan holde om koppen med begge hænder og på den måde drikke selv. Stadig skal koppen ofte støttes lidt af voksne, for at han ikke hælder det hele ned af sig selv og for at han få placeret koppen rigtigt på bordet, når han er færdig.
Og med hensyn til den bedste plan for indkøring - så tænker jeg at det er super vigtigt at barnet afleveres i favnen på en fast pædagog, så barnet får oplevelsen af "nu passer xx på dig, når mor går" og dermed ikke bare overlades til sig selv. Det er også vigtigt at man siger farvel, så barnet ser at man går, at der vinkes og at pædagogen er der til at trøste, når barnet bliver ked af det og til at aflede og få barnet igang med dagens aktiviteter.
Det er vigtigt ikke at trække afleveringen ud, men at tage det hele roligt og med stor tiltro til at det nok skal gå. Børn registrerer enormt hurtigt, hvordan mor eller far har det med at aflevere og hvis din dreng mærker at du har svært ved at gå, at du virker urolig og utryg, så vil det naturligvis smitte af på ham og han vil blive ked af det og græde. Hvis du ikke bryder dig om at aflevere ham, så må der jo være noget galt med stedet og så vil han bestemt ikke være der. Så det er vigtigt at sende gode signaler, når man afleverer :)
Derudover er det en god idé forholdsvis hurtigt at lade barnet opleve længere tid i vuggestuen. Det vil sige opleve at spise, lege og sove med de andre børn. Hvis man har en lang indkøringsperiode, hvor barnet konsekvent kun er i vuggestuen 1 time eller 2 af gangen, så vil man kunne risikere at barnet sidder og spejder mod døren, venter på at mor skal komme igen. Hvorimod, hvis barnet forholdsvis hurtigt får fornemmelsen af at mor først kommer, når vi har spist og sovet, så vil barnet naturligt også lettere kunne slappe af og være til stede.
Samtidig er det dog vigtigt at sige, at det naturligvis er en god idé altid at gøre dagene så korte som muligt - små børn har ikke umiddelbart behov for at være i institution fra kl. 8-16 hver dag, så hvis man kan møde senere og/eller hente tidligere, så er det guld værd ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske