Svar: Hvordan støtte mor-syg dreng
5. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Makke
Det er rigtig fint at du så vidt muligt lader Tobias være hos dig, når du er hjemme og det er muligt :)
Børn har naturligt perioder, hvor de klæber og virker mere klyngende til voksne og i forhold til Tobias´ alder, den udvikling han går igennem og det sygdomsforløb han har bag sig, så lyder det helt naturligt at han lige nu har ekstra behov for mor. Derfor er det super vigtigt at hans mordepot bliver fyldt op, så der er noget at tære af, når I ikke er sammen.
Han er stadig så lille at han ikke vil kunne forstå hvor du er, når han ikke kan se dig. Han forstår ikke hvor du går hen og når du er ude af syne føler han sig forladt og alene. Derfor er det ekstra vigtigt for ham at han kan se dig lige nu. Du mærker det når han skal sove, han vil ikke give slip, skal have din hånd at holde i, han sikrer sig at du er der. Du mærker det, når du går ud i køkkenet og han er i stuen, han græder sandsynligvis, protesterer, vil ikke have du går fra ham.
Det er som sagt naturligt og en vigtig del af hans udvikling og den løsrivelselsesproces han et eller andet sted jo skal igennem stille og roligt imens han vokser op.
Det kan dog være en god idé at 'træne' lidt uafhængighed med ham. Det kan du gøre ved at lege borte-tit eller gemmeleg. I kan lege gemmeleg ved at inddrage storebror, lade ham gemme sig og så gå rundt og lede efter ham. Det kan give Tobias lidt fornemmelse for at man stadig er der, selvom man er ude af syne og det er også en leg som storebror vil synes er sjov :)
Du kan også gøre det, at du går lidt frem og tilbage, så han kan se dig og også høre dig, når du f.eks. er i køkkenet og han er i stuen. Motiver ham til at søge dig, brug din stemme, kald på ham, lad ham se at du er der og lok ham til at bevæge sig ud til dig, søge efter dig. Beløn ham med masser af knus og kram, når det lykkes for ham :)
Når mormor skal passe Tobias, så kan hun følge den plan som jeg tidligere har sendt jer. Når han skal sove, så kan han evt. puttes med en eller anden form for klud som du har sovet med, så den dufter af dig. Start med at lade ham sidde op i barnevognen og tril en tur, hvor han mærker vinden i ansigtet, ser på ting de kører forbi osv. og så lægger mormor ham ned, når han tydeligt er træt og parat til at sove. Læg mærke til tidspunktet, det giver en idé om, hvornår han reelt er parat til at få sine lure og derved vil I på sigt lettere kunne putte ham uden at skulle gå først :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske