Svar: Sprog - udtalt rent?
3. april 2010
Alder:
2 år
Kære Linda
Det er helt normalt at børn i 2 års alderen har svært ved at udtale visse ord rent. Et barn kan f.eks. sige "top" i stedet for "kop" og et sådan problem skyldes, at barnet har svært ved at lave de lyde, der udføres med den bagerste del af tungen op mod ganen og i stedet lægger tungen op bag fortænderne.
Nogle børn har problemer med enkelte lyde, udtaler f.eks. altid "t" i stedet for "k", "d" i stedet for "s", men børn kan også have problemer med kombinationen af lyde og det kan gøre det svært for andre, som ikke kender barnet, at forstå hvad barnet siger.
En talepædagog fortalt mig engang, at det fungerer lidt som en gammeldags båndoptager, hvor de ord som barnet lærer først ofte bliver ved med at være udtalt forkert og i takt med at barnet modner sine muskler og bliver bedre til at udtale ord, så vil de nye ord der kommer til, naturligt blive udtalt korrekt. Mange forældre undrer sig derfor over at barnet kan sige nye og svære ord korrekt, men de første ord bliver i lang tid ved med at være forkerte - det handler om at båndoptageren skal have overspillet de gamle ord med rettelsen til de nye ord og det tager tid. For der kommer hele tiden nye ord til.
Det bedste du kan gøre er at lade din dreng tale og forstå ham. Du skal ikke presse ham til at sige ordene korrekt, han taler så godt han kan og det er vigtigt at bibeholde lysten til at tale.
Gentag hellere ordet, så han hører det korrekt udtalt, så når han f.eks. siger "bå" for bold, så varer du "ja det er din bold, bolden er blå", så han hører ordet bold korrekt udtalt og samtidig oplever at du forstår ham.
De fleste børn vil omkring 3 års alderen få tilbudt undersøgelse og samtale med en talepædagog, hvis de har problemer med sproglyde. Der er normalt tilknyttet talepædagog til institutionerne, så hvis du spørger pædagogerne, vil de kunne rådgive dig og give dig et telefonnummer du kan ringe til. Men med den alder han har lige nu, så synes jeg det lyder fint, det du fortæller og det er helt okay at se tiden lidt an.
Efter sommerferien kan du tage det op igen og evt. drøfte det med en talepædagog, der så vil kunne fortælle dig om I skal gå igang eller om I skal vente med en sprogstimulation. Hvis det bliver aktuelt på et tidspunkt at gå til talepædagog, vil det være en god idé at han har fået sine ører tjekket inden, så man sikrer sig at han kan høre godt :)
Jeg er ikke på nuværende tidspunkt bekymret, men det er naturligvis rigtig godt, at du er opmærksom :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske