Svar: Kravle?

2. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hejsa

Det lyder som en lille aktiv dreng I har fået jer der og spørgsmålet er om han vil ændre krybe-kravleteknik ... men I kan gør et forsøg :)

Det at kravle rigtigt er faktisk vigtigt. Det at kunne krydskoordinere arme og ben er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det har betydning for at barnet senere kan lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...

Det betyder ikke at hvis barnet ikke kravler, så er den helt gal, mange børn springer faktisk kravlestadiet over eller lærer sig at komme frem på anden vis, men hvis det sker, så vil det være vigtigt at barnet så lærer at krydskoordinere sine bevægelser senere hen, at barnet lærer at kravle, men også hoppe sprællemand hop, gadedrengehop osv. som også er gode krydskoordineringsøvelser. Især hos børn, som ikke har kravlet, skal man altså være opmærksom på at de får trænet disse ting inden de begynder i skole :)

Mon ikke jeres dreng trækker sig hen af gulvet, fordi I har et glat gulv? Hvis I havde fastliggende tæpper over det hele, ...

Annonce

... ville han ganske givet ikke kunne gøre, som han gør nu ... Det handler derfor meget om at få ham til at stå fast. I kan støtte ham, når han er i kravlestilling, ved at sidde bag ham og holde hans fødder mod jeres knæ, det er fra rokkende stilling at han lære at flytte sig, flytte arme og ben rigtigt og I må hjælpe ham med at rokke og finde ud af vægtoverførselen.

I kan også prøve at lade ham kravle med bare knæ, for at se om han så bedre kan stå fast og I kan sætte et par ruskindslapper på et par bukser, så han bedre kan stå fast på sine knæ. I kan også besøge familie, venner eller andre som har fastliggende tæppe og se om han så lærer teknikken af at kravle rundt hos dem ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at blive gynget og tumlet med har også stor betydning for at kravle. I kan derfor med fordel trille ham over en stor gymnastikbold, sætte ham i en babygynge af den slags som gynger frem og tilbage, lege med ham, hvor han også kommer til at vende på hovedet - jo mere i kan bevæge ham, jo bedre er det :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :) Rigtig god weekend og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.