Svar: Kravle?
2. april 2010
Alder:
9 mdr.
Hejsa
Det lyder som en lille aktiv dreng I har fået jer der og spørgsmålet er om han vil ændre krybe-kravleteknik ... men I kan gør et forsøg :)
Det at kravle rigtigt er faktisk vigtigt. Det at kunne krydskoordinere arme og ben er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det har betydning for at barnet senere kan lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...
Det betyder ikke at hvis barnet ikke kravler, så er den helt gal, mange børn springer faktisk kravlestadiet over eller lærer sig at komme frem på anden vis, men hvis det sker, så vil det være vigtigt at barnet så lærer at krydskoordinere sine bevægelser senere hen, at barnet lærer at kravle, men også hoppe sprællemand hop, gadedrengehop osv. som også er gode krydskoordineringsøvelser. Især hos børn, som ikke har kravlet, skal man altså være opmærksom på at de får trænet disse ting inden de begynder i skole :)
Mon ikke jeres dreng trækker sig hen af gulvet, fordi I har et glat gulv? Hvis I havde fastliggende tæpper over det hele, ville han ganske givet ikke kunne gøre, som han gør nu ... Det handler derfor meget om at få ham til at stå fast. I kan støtte ham, når han er i kravlestilling, ved at sidde bag ham og holde hans fødder mod jeres knæ, det er fra rokkende stilling at han lære at flytte sig, flytte arme og ben rigtigt og I må hjælpe ham med at rokke og finde ud af vægtoverførselen.
I kan også prøve at lade ham kravle med bare knæ, for at se om han så bedre kan stå fast og I kan sætte et par ruskindslapper på et par bukser, så han bedre kan stå fast på sine knæ. I kan også besøge familie, venner eller andre som har fastliggende tæppe og se om han så lærer teknikken af at kravle rundt hos dem ...
Det at blive gynget og tumlet med har også stor betydning for at kravle. I kan derfor med fordel trille ham over en stor gymnastikbold, sætte ham i en babygynge af den slags som gynger frem og tilbage, lege med ham, hvor han også kommer til at vende på hovedet - jo mere i kan bevæge ham, jo bedre er det :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :) Rigtig god weekend og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske