Brev:
Min dreng sover 16-18 timer i døgnet
2. april 2010
Alder:
1 mdr.
Min dreng sover 16-18 timer i døgnet
Kære Helen
Vores nye lille søn Villads er, som jeg fortalte i det tidligere brev, utrolig nem.
De første uger sov han ca. 20 timer i døgnet. Nu sover han 16-18 timer. I hans vågne timer er han mest aktiv om formiddagen. Her vil han gerne snakkes med, ligge på maven mv. om Eftermiddagen/aftenen bliver han mere urolig og skal helst ligge på under armen eller i slyngen. Her giver han tydeligt udtryk for hvad han vil, så han finder sig ikke bare i at bliver parkeret, når vi skal spise eller har noget andet for, hvor det er svært med ham på armen.
Der er ikke rigtig en helt fast rytme endnu, men det ser nogenlunde sådan ud.
ml- 7 og 8 står op
ca. 8.30-9-00 sover max 45 min.
vågen og aktiv
kl. 11-12 ud at sove. Sover typisk ml. 2-4 timer.
ml. 16 og 20 2 korte lure ca. 45 min. mere urolig
20-23 sover
23 skiftes og ammes
mellem 23 og 8 sover han mellem 2 og 4½ timer mellem amningerne.
Jeg ammer ikke efter nogen fast rytme, men når han efterspørger eller inden vi tager afsted f.eks. for aflevering eller afhentning af Elias. Han ammes 8-10 gange i døgnet.
Storebror Elias var rigtig meget vågen og meget aktiv - så forskellen er meget stor og det gør, at jeg nogen gange tænker, at det simpelthen er for nemt og at jeg/vi ikke gør nok for Villads.
Hvor det var en kamp at få Elias til at sove, så kan villads lige pludselig virke enormt træt og værre ved at falde i søvn, selvom det er under 1 time siden han er stået op. Eller falde i søvn under amningen efter at have sovet 4 timer.
Villads kan også nogen gange ligge i kravlegården selv eller på gulvet. i starten glædes jeg ved at han har den ro, men lige pludselig føles det forkert og jeg skynder mig hen og snakke og leger med ham - Jeg føler, at jeg ikke kan være bekendt, at Elias fik så meget og villads får så lidt, fordi han ikke beder om mere. Giver det mening? På den anden side er jeg bange for at overstimulere ham eller gøre ham en bjørnetjeneste ved at lære ham ikke at kunne ligge selv. (det er jo lige netop dette Elias havde enormt svært ved og var/er meget afhængig af vores nærhed og vores deltagen).
Er min dårlige samvittighed bare et udtryk for at jeg har to meget forskllige børn, med hver deres behov. eller er det for nemt? og skal vi gøre noget mere for at aktivere Villads?
Hilsen