Min dreng sover 16-18 timer i døgnet

2. april 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Min dreng sover 16-18 timer i døgnet

Kære Helen

Vores nye lille søn Villads er, som jeg fortalte i det tidligere brev, utrolig nem.

De første uger sov han ca. 20 timer i døgnet. Nu sover han 16-18 timer. I hans vågne timer er han mest aktiv om formiddagen. Her vil han gerne snakkes med, ligge på maven mv. om Eftermiddagen/aftenen bliver han mere urolig og skal helst ligge på under armen eller i slyngen. Her giver han tydeligt udtryk for hvad han vil, så han finder sig ikke bare i at bliver parkeret, når vi skal spise eller har noget andet for, hvor det er svært med ham på armen.

Der er ikke rigtig en helt fast rytme endnu, men det ser nogenlunde sådan ud.

ml- 7 og 8 står op

ca. 8.30-9-00 sover max 45 min.

vågen og aktiv

kl. 11-12 ud at sove. Sover typisk ml. 2-4 timer.

ml. 16 og 20 2 korte lure ca. 45 min. mere urolig

20-23 sover

23 skiftes og ammes

mellem 23 og 8 sover han mellem 2 og 4½ timer mellem amningerne.

Jeg ammer ikke efter nogen fast rytme, men når han efterspørger eller inden vi tager afsted f.eks. for aflevering eller afhentning af Elias. Han ammes 8-10 gange i døgnet.

Storebror Elias var rigtig meget vågen og meget aktiv - ...

Annonce

... så forskellen er meget stor og det gør, at jeg nogen gange tænker, at det simpelthen er for nemt og at jeg/vi ikke gør nok for Villads.

Hvor det var en kamp at få Elias til at sove, så kan villads lige pludselig virke enormt træt og værre ved at falde i søvn, selvom det er under 1 time siden han er stået op. Eller falde i søvn under amningen efter at have sovet 4 timer.

Villads kan også nogen gange ligge i kravlegården selv eller på gulvet. i starten glædes jeg ved at han har den ro, men lige pludselig føles det forkert og jeg skynder mig hen og snakke og leger med ham - Jeg føler, at jeg ikke kan være bekendt, at Elias fik så meget og villads får så lidt, fordi han ikke beder om mere. Giver det mening? På den anden side er jeg bange for at overstimulere ham eller gøre ham en bjørnetjeneste ved at lære ham ikke at kunne ligge selv. (det er jo lige netop dette Elias havde enormt svært ved og var/er meget afhængig af vores nærhed og vores deltagen).

Er min dårlige samvittighed bare et udtryk for at jeg har to meget forskllige børn, med hver deres behov. eller er det for nemt? og skal vi gøre noget mere for at aktivere Villads?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor