Svar: Intelligent barn med berøringsangst?

29. marts 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Intelligente mor

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af din datter, som får mig til at overveje lidt forskelligt :) Jeg vil derfor meget gerne dele mine tanker med dig.

Intelligens er mange ting og det er fortidligt at udtale sig om, hvordan jeres datter er, når hun bliver ældre. Det er dog vældig fint at du er opmærksom på, at din datter måske har lidt andre behov, end du oplever hos alderssvarende børn og det er naturligvis din opgave, at støtte hende og guide hende i så god en retning som muligt.

Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.

Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.

Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen, hører mere til i denne gruppe.

Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper og andre steder, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.

Jeres datter er stærk på nogle områder og er mere følsom på andre områder og det er helt okay. Hun lyder dygtig til at tale og kommunikere, hun er begyndt at vise empati og krammer sin bamse osv. men kropsligt og socialt har hun brug for lidt mere støtte. Det er her rigtig godt at hun nu er begyndt i vuggestue, hvor hun netop i samvær med andre børn, vil lære at af at se hvordan de gør - vil studere detaljen og gøre det selv.

At komme godt ud af det med andre mennesker ...

Annonce

... kræver social intelligens og det er noget man lærer. Der findes masser af kloge mennesker som har en dårlig social intelligens. Det er mennesker som er enspændere, som ikke kan finde ud af at indgå i dialog, ikke lytter eller er opmærksomme på de signaler andre sender osv. Jeres datter lytter og er opmærksom, men hun skal lære at være sammen med andre og det lærer hun med tiden.

Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal spørge ind til en anden så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Hun er allerede godt igang og viser som sagt allerede lidt empati i forhold til sin bamse, hun vil udvikle sig videre, ved at være socialt samme med den andre børn.

I vuggestuen vil hun lære at begå sig socialt ved at se, hvad hun gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved hende. Og leg er et vigtigt redskab til dette - nogle gange må man være med i legen, andre gange må man ikke, atter andre gange må man kun være med, hvis man spiller en bestemt rolle osv. Det kan være hård læring, men det er vigtig læring og hun er stadig kun 13 måneder - det lærer hun meget mere af, når hun bliver 2, 3 og 4 år :)

Du skriver at hun har svært ved at tåle klister og at hun generelt mangler den der tumle, bumle mentalitet, som små børn normalt har. Jeg kan her ikke lade være med at tænke på om jeres datter har det man kalder for sanseintegrationsproblemer. Børn med sanseintegrationsproblemer virker ofte intelligente, men kan samtidig godt virke lidt motorisk dovne, de sidder mere stille end de kravler omkring. Det handler om at hvis man skal kunne styre sin krop, så skal man også kunne styre sine sanser. Der skal være et samspil, en koordination af både følesans, synssans, balance osv. for at man tør begynde bevæge sig rundt, kravle, rejse sig, gå osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan hjælpe barnet med sansemotorisk træning og flere fysio- og ergoterapeuter tilbyder dette. Sansemotorisk træning skærper barnets sanser så barnet bliver bedre i stand til at modtage indtryk, bearbejde dem og barnet styrkes i at være i de omgivelser der nu er. Det kan hjælpe barnet til bedre koncentration og større kropsfornemmelse og det kunne godt lyde som om at jeres datter ville have glæde af dette.

Du kan prøve at søge på "sanseintegration" og "sansemotorisk træning", så kan du læse om disse ting og finde råd og vejledning. Læs lidt om det og se om ikke du synes der er flere ting, som passer på din lille pige :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!

Rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder