Brev:
Intelligent barn med berøringsangst?
29. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Intelligent barn med berøringsangst?
Kære Helen
Jeg skriver til dig om min ”lidt” anderledes pige eller sådan føles det til tider.
Min datter er 13 måneder og meget morsyg, hvilket hun altid har været. Folk fortæller mig, at hun er meget intelligent og bevidst. Hun sov ikke til middag de første 6 måneder af sit liv og holdt altid øje med alting. Hun var på hospitalet flere gange, da hun var lille pga. hun ikke ville spise og der sagde de, at hun havde en helt usædvanlig social kontakt og ved 1 års undersøgelsen, sagde lægen at hun opførte sig som en 2 årig og at hun var viljestærk. Hun vil bestemme alting selv og hun har altid bestemt tempoet, da vi aldrig har kunnet motivere hende en bestemt retning.
Hun kunne håndtere en puttekasse og ringe på pind fra 9-10 måneders alderen og selvom hun ikke siger mange ord, så er de få ord hun siger meget artikuleret - hun kalder os bl.a. ved fornavn, selvom vi omtaler os selv som mor og far. Hendes store lidenskab er bøger, hvor hun kan alle dyrelydene og peger på de ting vi spørg til. Hvis jeg spørg hende om hun skal ha ”en ren rumpe” eller ” noget at drikke/spise” svare hun ja og nej. Hun sidder ofte med sin bamse og synger eller læser for den og vi kan høre hvilke melodier det er. Har også set hende give bamsen sutten og hun krammer den, når jeg siger, at den har brug for det.
Alt tegner sig jo som om barnet er super intelligent. Men på den anden side så tør hun ingenting. Vi har et legetæppe til hende og det bliver hun på. Hun kravler aldrig over dørtrin eller åbner skabe osv. Hun gør faktisk det meste kun en gang. Det er som om, at hvis der ikke er noget formål ved det i hendes øjne, så gentager hun det ikke igen. Så skabet bliver kigget i en gang og hun har kun rejst sig en gang op af reol, stol, kravlegård mv. og entreen har hun kun været ude i 3 gange.
Motorisk er hun middelmådig af udvikling. Hun kan gå. Men ikke særlig godt. Hun har dog næste aldrig faldet. Hun er det type barn, som lærer ved at observere andre og først når hun er helt sikker på, at hun ved hvordan man gør, så rejser hun sig eller går i første forsøg. Vi har f.eks prøvet at øve at gå. Men hun ville ikke gå ved at holde os i hånden og blev hysterisk, når vi rejste hende ved gåvognen. Men så en dag kravlede hun selv hen til gåvognen. Rejste sig op og gik frem og tilbage i en ½ time uden at falde eller ha noget tungt i vognen.
Mit første spørgsmål går derfor på, er det mit barn kan noget særlig for hendes alder, er hun særligt intelligent og skal jeg vise hende særlige hensyn?
Mit andet spørgsmål er omkring hendes morsyghed eller mangel på socialkontakt. Min datter har aldrig brudt sig om at blive holdt af andre og der skal helst gå en halv time, før nye mennesker eller farmor og mormor kan holde og hygge med hende. Hun er meget puttet og meget stille og ifølge vuggestuen er hun utrolig nem. Bortset fra at hun selv vil bestemme alt omkring spisning og at de andre børn og nye pædagoger må ikke røre hende.
Hun elsker at kigge på andre børn lege eller på kæledyr. Men hun tør ikke røre dem eller komme for tæt på. Vi har nogen føle/røre bøger, som hun først tør rører ved nu, på nær det som klistret. Der græder hun, hvis jeg slår op på siden med klistret maling. Det bekymre mig, at når jeg er ude med hende blandt jævnaldrene, at hun altid sidder hos mig, at hun ikke tør være på gulvet med de andre og at hun aldrig kravler væk fra mig. Hun virker asocial, selvom hun smiler og griner meget til folk, så må de ikke røre hende og jeg skal altid være indenfor rækkevidde.
Hun forstår sig heller ikke på at kæmpe om legetøjet med de andre. Hun mangler den der baby tumle, bumle mentalitet og virker altid super kontrolleret og gennemtænkt. Skal jeg bare give hende tryghed eller bør jeg udfordre hende noget mere?
Hun græder jo, når hun bliver rørt af andre eller hun ikke har kontrollen.
Hilsen den intelligente mor