Svar: Forstrukne led?
26. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Heidi
Alle børn er hypermobile eller født meget smidige i deres led. Men nogle børn er det mere end andre og det lyder bestemt som om at jeres datter har hypermobile led og det i en grad, som lyder til at være lidt for meget - det er naturligvis noget I skal være opmærksomme på.
Jeg synes du skal prøve at kontakte kommunen for at høre om der er en børnefysioterapeut ansat som kan se på jeres datter og give jer råd og vejledning om øvelser som vil være gode for hende at lave. Det er vigtigt at hendes muskler omkring knoglerne styrkes, så leddene ikke så let går ud af led.
I skal naturligvis være meget opmærksomme på ikke at hive hende i armene eller løfte hende i armene - men i stedet bære hende, ved at holde hende om livet.
Det er også vigtigt at I holder øje med hvordan hun bevæger sig i dagligdagen, børn som er meget hypermobile vil f.eks. ofte sidde i W-stilling med benene - altså med knæene framad og underbenet bukket bagud imens de sidder med numsen på gulvet. En sådan yderstilling skal man forhindre - ikke ved at skælde ud, men ved bare at hjælpe barnet med at skifte stilling og i stedet sidde mere 'almindeligt'.
For at styrke hendes muskler og led i overkroppen og i armene, kan I gå trillebør, gå som en krabbe hen over gulvet. I kan kaste tunge bolde til hinanden og også svømning er rigtig godt når man er hypermobil.
Andre øvelser kan være at hoppe, f.eks. hoppe på en trampolin imens du holder hende i hænderne, men man skal også passe på, for det kan også overbelaste leddene. Hun kan træne sine ankelled på et vippebræt, hun kan cykle på en løbecykel eller måske til sommer få en 3-hjuler ...
Hvis hun er ligeså mobil i sine fødder og ankler som hun er i sine arme, så vil det være rigtig godt at du er opmærksom på at hun skal have fodtøj, som sidder godt på fødderne. Helst med støtte helt op om anklerne og med hælkappe. Når det bliver tid til sommersandaler, skal du altså købe nogen som støtter foden godt, fine sandaler med tynde remme dur ikke - der skal være fast hælkappe, også på sandaler :)
Som sagt synes jeg det er helt relevant at du taler med en fysioterapeut, som kan vurdere Yazmins hypermobilitet, for det lyder til at være lidt for meget, det du beskriver. Hvis der ikke er en fysioterapeut ansat i kommunen, så synes jeg du skal bede lægen om at få en henvisning ...
Det er rigtigt at diagnosen 'hypermobilitet' normalt stilles af en læge og kun ud fra bestemte kriterier. Men så kald det et barn med overbevægelige led i stedet :) Jeg synes hun bør tjekkes med den alder hun har og det du fortæller :)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
God påske og fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske