Svar: Forstrukne led?

26. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Heidi

Alle børn er hypermobile eller født meget smidige i deres led. Men nogle børn er det mere end andre og det lyder bestemt som om at jeres datter har hypermobile led og det i en grad, som lyder til at være lidt for meget - det er naturligvis noget I skal være opmærksomme på.

Jeg synes du skal prøve at kontakte kommunen for at høre om der er en børnefysioterapeut ansat som kan se på jeres datter og give jer råd og vejledning om øvelser som vil være gode for hende at lave. Det er vigtigt at hendes muskler omkring knoglerne styrkes, så leddene ikke så let går ud af led.

I skal naturligvis være meget opmærksomme på ikke at hive hende i armene eller løfte hende i armene - men i stedet bære hende, ved at holde hende om livet.

Det er også vigtigt at I holder øje med hvordan hun bevæger sig i dagligdagen, børn som er meget hypermobile vil f.eks. ofte sidde i W-stilling med benene - altså med knæene framad og underbenet bukket bagud imens de sidder med numsen på gulvet. En sådan yderstilling skal man forhindre - ikke ved at skælde ud, men ved bare at hjælpe barnet med at skifte stilling og i stedet sidde mere 'almindeligt'.

For at styrke hendes muskler og led i overkroppen og i armene, kan I gå trillebør, gå som en krabbe hen over gulvet. I kan kaste tunge bolde til hinanden og også svømning er ...

Annonce

... rigtig godt når man er hypermobil.

Andre øvelser kan være at hoppe, f.eks. hoppe på en trampolin imens du holder hende i hænderne, men man skal også passe på, for det kan også overbelaste leddene. Hun kan træne sine ankelled på et vippebræt, hun kan cykle på en løbecykel eller måske til sommer få en 3-hjuler ...

Hvis hun er ligeså mobil i sine fødder og ankler som hun er i sine arme, så vil det være rigtig godt at du er opmærksom på at hun skal have fodtøj, som sidder godt på fødderne. Helst med støtte helt op om anklerne og med hælkappe. Når det bliver tid til sommersandaler, skal du altså købe nogen som støtter foden godt, fine sandaler med tynde remme dur ikke - der skal være fast hælkappe, også på sandaler :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som sagt synes jeg det er helt relevant at du taler med en fysioterapeut, som kan vurdere Yazmins hypermobilitet, for det lyder til at være lidt for meget, det du beskriver. Hvis der ikke er en fysioterapeut ansat i kommunen, så synes jeg du skal bede lægen om at få en henvisning ...

Det er rigtigt at diagnosen 'hypermobilitet' normalt stilles af en læge og kun ud fra bestemte kriterier. Men så kald det et barn med overbevægelige led i stedet :) Jeg synes hun bør tjekkes med den alder hun har og det du fortæller :)

Rigtig meget held og lykke med hende :)

God påske og fortsat god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor