Brev:
Forstrukne led?
26. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Forstrukne led?
Hej Helen.
Det er heldigvis længe siden jeg har skrevet, men nu er der desværre kommet et problem på banen.
Det drejer sig om Yazmin på 2 år og 3 mrd. Det er nu sket 3 gange at hun har fået forstrukket sine led i hhv. venstre skulderled, højre skulderled og nu højre håndled.
Første gang var vi på vej over en gade hvor hendes far skulle ha hende hurtigt ind på fortovet fordi der kom en bil. Efter at han havde trukket hende ind begyndte hun at græde og vi tog direkte på skadestuen hvor hun blev røgtenfotograferet - der var intet at se. (Vi var bange for at armen var blevet trukket af led). Allerede efter et par timer brugte hun armen normalt igen.
Anden gang skulle han hive hende op af et par store støvler da hun begyndte at græde (han kunne mærke at der skete noget i armen på hende). Vi gik til lægen med hende og han konstaterede at den ikke var gået af led og at vi skulle vente og se tiden an. Der gik et par dage inden hun begyndte at bruge armen igen.
Tredie gang det skete var idag - jeg tog hende i højre hånd for at gå ind i huset (hun strittede lidt imod) og jeg kunne mærke noget i hendes håndled hvorefter hun begyndte at græde. Nu bruger hun så ikke hånden, vi har lige spist og hun brugte sin venstre hånd.... Det skal lige siges at der ingen af gangene er blevet trukket voldsomt i hendes arme.
Mit spørgsmål er nu om der kan være noget galt med Yazmins led? Hun fungerer ellers helt normalt og leger og tumler og hopper rundt og hun viser aldrig tegn på smerter ellers. Hun virker dog lidt "slap" når man løfter hende op under armene, hvilket dagplejeren også har påtalt. Hun mener at Yazmin er hypermobil, men lægen siger at man ikke kan diagnostisere det i så tidlig en alder.
Har ledt forgæves efter noget om det på nettet og håber nu at du kan give mig en forklaring på det . (Håber der er én).
På forhånd tak, Heidi.