Svar: Mareridt og tissemandssnak

25. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Mareridt er, som du skriver, meget almindeligt især i 3-5 års alderen og de opstår under det man kalder for REM-søvn. Jo ældre barnet er, jo mere kompleks vil drømme ofte være og jo mere vil barnet og kunne sætte ord på det som er drømt.

Jeres dreng vil naturligt med den alder han har, have svært ved at skelne drøm og virkelighed og det vil være svært for ham at fortælle, hvad han har drømt. Han kan f.eks. drømme, at I er ude at gå, men at han bliver væk - hvor større børn drømmere mere urealistiske ting som at blive fanget af et monster eller lignende.

Netop fordi det er så svært for børn i jeres drengs alder at skelne mellem virkelighed og fantasi, er det svært at komme videre i søvnen, når han vågner og det bedste I kan gøre er at gøre ham tryg - fuldstændig som I også forsøger på.

Der er ingen tvivl om at det at blive storebror, at skulle træne renlighed, at starte i børnehave osv. alt sammen vil påvirke jeres dreng og gøre at han i en periode drømmer mere. Drømmene afspejler det pres han befinder sig i om dagen. Der er heller ikke tvivl om at visse tv-udsendelser, tegnefilm, historier, ting han hører osv. også kan påvirke ham, så han drømmer om det om natten og bliver ked af det.

Med den alder han har nu, må I godt fortælle ham "det var bare en drøm" når han vågner, men ikke begynde at afkræve en forklaring om hvad drømmen handlede om. Tilbyd ham en tår vand. Det kan være med til at holde ham lidt til virkeligheden. Hold om ham, sid med ham, vug ham og berolig ham med masser af fysisk kontakt og stille beroligende ord, som du også plejer at gøre, når du beroliger ham om dagen, når han har slået sig, og der skal pustes og trøstes. Lad ham sove med en natlampe, så han kan orientere sig, når og hvis han vågner om natten, ligesom døren til hans værelse bør stå åben, så han kan komme ind til jer. Fortæl ham igen og igen, at I passer på ham og er der for ham.

I kan også låne bøger om at drømme, der er skrevet børnebøger om dette emne, så en tur på biblioteket kan være en god idé. Det hjælper nogle gange at læse om 3. person som oplever det ...

Annonce

... samme som en selv, det er lettere at tale om den anden end at tale om mig ... :)

Med hensyn til hans tissemandssnak, så synes jeg det er fint at I lader ham tale lidt om det og forsøger at gøre det så naturligt som muligt, men jeg synes også I skal sige fra, når I ikke gider høre på det mere. Det er okay at sige "så har vi vist hørt nok om det, nu er det ikke sjovt mere" eller lignende.

Nogle gange kan man også aftale f.eks. at sætte uret på x antal minutter og så siger vi alle de grimme ord vi kan, men når klokken så lyder, så taler vi pænt igen. Det er vigtigt at fortælle barnet, hvornår det er okay at bruge ordene og hvornår det ikke er okay og ligesom markere en grænse.

Når børn starter i børnehave, så hører de rigtig mange ord og de vil i 3-4 års alderen have et godt ordforråd. Det er tid til at prøve kræfter med det man kalder for Fy-ordene. Det er ord som tissemand, men også ord som sgu, fanden, helvede, kælling, pisserøv osv. som barnet i denne alder nogle gange begynder at bruge. Ofte forstår barnet ikke betydningen af disse ord, men siger dem for at finde ud af, hvordan forældrene reagerer. Og netop derfor er det vigtigt at fortælle barnet, hvornår og hvorfor man ikke vil høre visse ord.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder ikke at I skal skælde meget ud, hver gang han siger "fy-ord", men nogle gange er I nødt til at sige fra, f.eks. hvis han til dig eller en anden siger "dumme kælling", så skal du naturligvis fortælle ham at sådan skal han ikke tale, det vil du ikke høre på.

Andre ord som "tissemand" osv. kan man måske bedre ignorere en gang imellem, for får han ingen opmærksomhed, så er det heller ikke så sjovt at sige dem.

Man kan også anerkende barnets lyst til at lege med nye ord og derfor sige "jeg kan høre du synes det er sjovt at finde på skøre ord, skal vi prøve at finde på nogen nye ord sammen" og så lede efter nye og sjove ord, som dåseåbner, bananskræl, tissemyre, ventilgummi, kernehus eller andet, som barnet måske ikke kender betydningen af.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend og rigtig god påske.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!