Brev:
Plastiklegetøj
26. marts 2010
Alder:
16 mdr.
Plastiklegetøj
Kære Helen,
Tusind tak for dit dejlige svar omkring vores søns adfærd. Det gav os ro og var en stor hjælp!
Vi har en anden ting som vi godt vil spørge dig om.
Farfar og farmor har en stor kasse med gammelt plastlegetøj stående som vores søn kan lege med når han er på besøg. Og med gammelt mener vi fra min mands barndom i 70érne!
Der er også noget fra 90érne og starten af 2000 da farmor har været dagplejemor og også har en masse liggende fra den tid.
Vi har flere gange prøvet at forklare dem at det gamle legetøj er giftigt og om vi ikke godt kunne pensionere det (gemme det væk eller smide det ud). Men de forstår det ikke rigtigt. De mener ikke at det gør nogen skade når han leger så kort med det. Anden gange har de sagt at det bestemmer vi, men selvom vi så sorterer i det og stiller det væk så er det lagt i kassen igen ved næste besøg.
Er det bare os der er hysteriske? Vi ved jo godt at de gør det i en god mening og ikke for at genere os men vi har det ikke godt med at han sidder og putter al det gamle plastik i munden og samlet over en dag bliver det jo en stor dosis skulle man mene.
Generelt virker det ikke til at de synes det betyder noget og de synes det er pylret af os.
Vi ved at der i 1999 blev indført forbud mod phalater og pvc i plastlegetøj så kan vi være nogenlunde trygge ved at vores søn leger med det nyere plastlegetøj?
Det gamle legetøj fra min mands barndom er mest lavet af hård plast, men der forekommer også bløde badeænder mv. som der jo er phalater i.
De har sikkert glædet sig til at det kunne blive brugt igen men vi synes det blevet for meget efterhånden og vi er ved at give lidt op. Faktisk har vi nu gennem et år nu forsøgt at få det væk. Vi har også selv taget noget med og prøvet at lave en kasse med legetøj som vi ved er ok. Men det bliver blandet med det andet.
Nu er vi nået til at vi ikke orker at sige mere men blot fjerner det lige så stille igen, men vores søn har jo snart en alder hvor han selv vil begynde at finde legetøjet og lege med det og så tror vi at det bliver svært at fjerne det.
Hvad synes du vi skal gøre i sådan en situation?
På forhånd tak.
Mange hilsner
Far og mor