Svar: Sko, når foden vender indad
25. marts 2010
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Man er nødt til at se din drengs fødder, for at kunne vurdere hvor stort problemet er og om det er noget han vil vokse fra eller om det kræver speciel behandling.
Nogle børn fødes med en indaddrejet fod og man ved ikke helt hvorfor, måske skyldes det manglende plads i livmoderen eller måden barnet har ligget på derinde. Man vil normalt kunne se det, når man ser på barnets fødder imens barnet ligger ned - foden vil tydeligt dreje ind mod midten. Når et lille barn bliver født, vil man naturligt undersøge barnets fødder og her tage fat omkring hælen og tjekke at man let kan rette foden op. Kan man det, vil man normalt se tiden an og problemet går over af sig selv.
Men med den alder jeres dreng har nu, så synes jeg det er vigtigt lige at tjekke, hvorfor han går indad på den ene fod og om det er noget man skal handle på. I takt med at han vokser bliver hans sener også mere stive og det bliver naturligt sværere og sværere at rette foden op. Det bør derfor undersøges af en børneortopæd hvorvidt det kræver behandling og hvornår man i givet fald vil sætte ind.
Børn med en indaddrejet fod, vil ofte få ødelagt deres fodtøj meget hurtigt. Når foden sættes ned i skoen vil hælen presse sig mod hælkappen som ofte bliver skæv. Derfor er det relevant at vælge sko, med ekstra støtte om barnets fod og hæl.
Børn kan også dreje ind på fødderne fordi de har problemer i deres hofte. Foden drejes simpelthen indad, fordi lårbenshovedet derved hviler bedre i hofeskålen. Også dette skal diagnosticeres af en læge og det vil normalt gå over i takt med at barnet vokser - men igen, det skal undersøges og man skal holde øje, så barnet ikke senere hen får hofteproblemer.
Så mit råd til jer er at I prøver at tale med jeres læge om det, som kan vurdere hvor meget det er og ud fra dette henvise jer videre til en børneortopæd. Hellere undersøge en gang for meget end en gang for lidt :)
Rigtig meget held og lykke med det.
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske