Brev:
Helt frisk om natten
25. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Helt frisk om natten
Kære Helen,
Tak for dit svar ang. vores søns spisevaner (”Spiser han for lidt?”). Vi vil gå frem efter din plan og lade ham spise det meste selv. Og droppe flasken om eftermiddagen inden lur.
Men mht. aften- og natteamning, så har jeg lige et par ekstra spørgsmål, som mest handler om søvn.
Fra han var 4-6,5 mdr. sov han næsten i gennem om natten. Han blev lagt ved 19-tiden i sit eget værelse og vågnede kl. 4-5 stykker, hvor jeg så ammede (og han var sulten!). Herefter sov han videre i egen seng til kl. 7.
Men fra det øjeblik, han kom op på alle 4 – da han var 6,5 mdr. – var det slut med roen. Siden da har nætterne set sådan ud: Han sover kl. ca 19:30 og vågner som regel flere gange i løbet af aftenen. Vi kan ret nemt ae ham tilbage i søvnen de første par gange eller tre (eller 4), men efter kl. 23 er det kun brystet, der får ham til at falde til ro.
Der sker så oftest det, at han får bryst omkring midnat. Og så falder vi i søvn sammen i vores seng. Nogle gange får vi ham bugseret ind i egen seng igen. Så vågner han gerne ved 4-tiden og falder til ro ved brystet igen. Han vågner så mellem 5:30-6:30.
Den urolige søvn er egentlig ikke så generende for os. For han falder jo i søvn igen. Men det er meget generende, når han ca. en gang om ugen vågner og tager en ”vågencyklus” på ca 3 timer midt om natten. I nat vågnede han helt frisk kl. 1 og vi fik ham først til at falde til ro (brystet igen) kl. kvart over tre. Når dette sker, tænder vi ikke lys osv., vi leger ikke og gør i det hele taget ingen sjove ting. Det resulterer jo så også i, at han bliver gal, fordi vi bare holder ham og vugger, når han tror, han skal lege.
Han kan sagtens sove et par timer til formiddag – hvis han får lov. Og det gør han ikke. Han får 1 time formiddag og 1-1,5 time om eftermiddagen. Han vågner næsten altid fra eftermiddagslur kl. 15:00.
Samlet set får han vel 12-13 timers søvn i døgnet – nogle gange mere, nogle gange mindre. I nat har han jo eksempelvis kun sovet 8,5 timer. Og da begge hans lure i går kun var på 1 time, er det jo mærkeligt. Eller hvad?
Har du nogle gode råd?
Skal lige huske at sige, at han ikke bruger sut, og han har aldrig rigtig gidet nusse med bamser eller nusseklude (Han har dog én af hver i sin seng)
Tak igen,
Helene