Helt frisk om natten

25. marts 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Helt frisk om natten

Kære Helen,

Tak for dit svar ang. vores søns spisevaner (”Spiser han for lidt?”). Vi vil gå frem efter din plan og lade ham spise det meste selv. Og droppe flasken om eftermiddagen inden lur.

Men mht. aften- og natteamning, så har jeg lige et par ekstra spørgsmål, som mest handler om søvn.

Fra han var 4-6,5 mdr. sov han næsten i gennem om natten. Han blev lagt ved 19-tiden i sit eget værelse og vågnede kl. 4-5 stykker, hvor jeg så ammede (og han var sulten!). Herefter sov han videre i egen seng til kl. 7.

Men fra det øjeblik, han kom op på alle 4 – da han var 6,5 mdr. – var det slut med roen. Siden da har nætterne set sådan ud: Han sover kl. ca 19:30 og vågner som regel flere gange i løbet af aftenen. Vi kan ret nemt ae ham tilbage i søvnen de første par gange eller tre (eller 4), men efter kl. 23 er det kun brystet, der får ham til at falde til ro.

Der sker så oftest det, at han får bryst omkring midnat. Og så falder vi i søvn sammen i vores seng. Nogle gange får vi ham bugseret ind i egen seng igen. Så vågner han gerne ved 4-tiden og falder til ro ved brystet igen. Han vågner så mellem 5:30-6:30.

Den ...

Annonce

... urolige søvn er egentlig ikke så generende for os. For han falder jo i søvn igen. Men det er meget generende, når han ca. en gang om ugen vågner og tager en ”vågencyklus” på ca 3 timer midt om natten. I nat vågnede han helt frisk kl. 1 og vi fik ham først til at falde til ro (brystet igen) kl. kvart over tre. Når dette sker, tænder vi ikke lys osv., vi leger ikke og gør i det hele taget ingen sjove ting. Det resulterer jo så også i, at han bliver gal, fordi vi bare holder ham og vugger, når han tror, han skal lege.

Han kan sagtens sove et par timer til formiddag – hvis han får lov. Og det gør han ikke. Han får 1 time formiddag og 1-1,5 time om eftermiddagen. Han vågner næsten altid fra eftermiddagslur kl. 15:00.

Samlet set får han vel 12-13 timers søvn i døgnet – nogle gange mere, nogle gange mindre. I nat har han jo eksempelvis kun sovet 8,5 timer. Og da begge hans lure i går kun var på 1 time, er det jo mærkeligt. Eller hvad?

Har du nogle gode råd?

Skal lige huske at sige, at han ikke bruger sut, og han har aldrig rigtig gidet nusse med bamser eller nusseklude (Han har dog én af hver i sin seng)

Tak igen,
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!