Svar: Slår sit hoved i glæde
25. marts 2010
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn i din drengs alder reagerer meget fysisk, både når de er glade og når de er kede af det eller vrede. Det handler om at de mangler ord og dermed verbalt ikke er i stand til at sætte ord på deres følelser, så når han i kroppen føler en sprudlende glæde, så reagerer han ikke bare med at smile eller grine og kan ikke ikke med ord sige "hvor er jeg glad!", så bliver det til en mere ukontrollabel ting, hvor han kommer til at skade sig selv.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kommer til skade og du må derfor være ekstra opmærksom, sørge for at han ikke hamrer hovedet i gulvet, nå at gribe ham, få en pude ind under ham osv. Du må hjælpe ham med at sætte ord på "bliver du bare så glad skat, det er også dejligt" og samtidig også "pas på du ikke bliver så glad at du falder" så han lærer at holde en lille smule igen ... Han skal jo ikke holde op med at vise glæde og det er vigtigt at du deler glæden med ham, men han skal naturligvis lære ikke at falde bagover eller banke hovedet ind i noget, selvom han er glad.
Så prøv om du kan anerkende hans glæde og samtidig sikre dig at han ikke kommer til skade og nå at få ham stoppet lidt inden han slår sig så meget :)
Rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske