Svar: Ingen andre dur
21. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Det er fuldstændig normalt at børn netop i separationsfasen bliver mere "morsyge" og mange forældre fortæller hvor frustrerende det er, når det går så fint når mor ikke er der og ligeså snart mor viser sig, så bliver barnet pylret, omklamrende, småklynkende osv. Men det er normalt og det hører alderen til :)
Det bedste du kan gøre er at være der for hende og give hende så meget kontakt og nærhed som muligt. Jo mere du kan nusse, pusse, kramme, kæle osv. jo bedre er det. Jo mere du presser på med "nu må du lige..." eller "du kan godt være hos far nu.." osv. jo mere hun føler at du skubber hende fra dig, jo mere vil hun søge dig, jo mere klyngende bliver hun. Det er derfor vigtigt at du lige nu prøver at tænke, at hun virkelig har brug for dig, ekstra brug for dig og netop godt fyldt op med mor, vil hun naturligt også bedre kunne klare af være på afstand af dig. Det er netop når hun oplever at du er der for hende, at det går så godt, når du ikke er der - så har hun et 'mor-depot' at tære på, men ligeså snart du er hjemme, så skal depotet fyldes op igen :)
For at far ikke skal skubbes helt ud i hverdagen, så er det super godt at far har fast ting, som han gør. Han kan f.eks. være den der fast bader jeres datter, ligesom han naturligt også kan skifte hendes ble osv. Og det er helt fint at du en gang imellem går, så de to er alene sammen. Måske kan de to også gå til noget sammen, f.eks. babysvømning eller deltage i en fargruppe, ligesom der findes mødregrupper findes der også fædregrupper i den kommune hvor I bor :)
Med hensyn til flaske, så er det fint med 2 flasker nu. Hvis hun ikke via flasken får 400ml hver gang, kan I så ikke sikre hende lidt ekstra ved at bruge mme i havregrøden om aftenen og i godnatgrøden, hvis hun får en sådan - på den måde når hun sikkert op på den mængde hun bør få og I behøver ikke tænke på jerntilskud.
Det vil også være en god idé at I giver mme af type 2 eller evt. type 3, hvis I giver NAN, fordi jernindholdet er højere i disse typer end det er i type 1.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske