Bekymringer og ambivalens!

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Bekymringer og ambivalens!

Kære Helen.

Vi har to børn - en dreng på 2 år og 3 mdr og en lillesøster på 6 mdr!

Storebror er glad for lillesøster - han er en voldsomt chamerende fyr, der kan "alle de rigtige tricks", så folk falder pladask for ham. Han elsker opmærksomheden, og vi dyrker det jo også som forældre. Han kan nu også synes at lillesøster lige skal have et lille nap, men det er i forbindelse med at have fået et "nej" eller hvis han er træt.

Som sådan mærker vi ikke det store til ham mht. jalousi osv. Det er hårdt, men dejligt at have dem så tæt på hinanden. lillesøster er mere sensibel. En rigtig lille "føle-pige". hun elsker sin mor og vil helst være dér... (kan/skal man senere i udv. ændre lidt på det?)

Jeg skriver så pga lillesøster - synes blot det var vigtigt at få deres roller i forhold til hinanden på plads - og lillesøster er begyndt at GRINE så hun klukker, når storebror fx hopper eller kravler rundt og fjoller. Det er bare så kært.

MEN - MEN MEN... Jeg har spørgsmål vedr. amning, sut og søvn - og leg...

Hun vil ikke tage sutten. Nogle få dage gjorde hun det i starten - men jeg kunne ikke lokke den i hende efter. Hun KAN tage den - hvis hun er døsig og tror det er brystet. Men skriger, træker sig tilbage, laver "bræk-lyde" og så stopper det jo naturligt nok... Hvis jeg giver hende den, mens hun er vågen, kan hun ikke svøbe ordenligt om sutten. hun lægger sutten ud i siden, eller bider i den. Det samme med sutteflaske.

Skal jeg købe suttebrik og prøve at få hende til at acceptere den anden konsistens og så håbe på en flaske/sut succes senere?

Vi har så hele tiden klaret trøst med bryst.
Og det er så NU, jeg synes det er ved at være hårdt. For om aftenen - op til sengetid, sutter og sutter hun på mig! jeg har indtil for 14 dage siden måtte lægge mig med hende ved 19 tiden - og så er jeg også blevet nødt til at gå i seng der. Jeg har hellere ville ofre min frihed end at trumfe noget igennem med at hun SKULLE sove alene. DVS hun sover i dobbeltsengen med mig og min mand. Dog ligger hun KLOS op og ned af mig helt inde i min armhule. Meget sødt og hyggeligt - men jeg er snart ved at være godt mørbanket af at sove på siden og med en arm ud til siden HVER NAT.

Jeg har brugt bæresele rigtig meget (en vikle) og hun elsker det. men det er jo et spørgsmål om effektivitet og nærvær og ikke om at det skal dysse hende til ro.

Min egen sundhedsplejerske siger så at jeg gerne må stille lidt krav nu. Jeg skal lære hende at sove i egen seng - og jeg har ved gud prøvet mange ting - men det, der fungerede, var faktisk at jeg sad ved siden af hende - hun græd voldsomt i kort tid, men jeg sad og aede hende, indtil hun sov. Lidt efter fortsatte jeg, så hun kunne fornemme mig. derefter gik jeg og nussede rundt, så hun stadig ku fornemme mig og langsomt - dag efter dag - kunne jeg stille og roligt amme hende og forsøge at lægge hende -det tog ca en time. Så kunne hun sove alt mellem 30 minutter til tre timer maks. Og det var jo helt befriende at jeg lige kunne nå en masse praktisk og at se min mand - som i øvrigt rejser en del (og derfor bliver mit ønske om lidt frihed endnu større, så jeg kan klare meget a et praktiske EFTER børnene er lagt).

Efter luren kom hun så igen over i min seng og sov resten af natten.

Nu har hun så været syg. Og derfor fået tilbagefald. Nu kan jeg ikke putte hende på samme måde - men jeg forsøger dag efter dag - og da hun er ved at være mere frisk igen forventer jeg, der sker lidt positivt igen. jeg er opmærksom på at hun helst skal falde i søvn i egen seng og ikke bare ved brystet. MEN - vi når samme stadie kl senest 22. Så skal hun over i sengen til mig. hun kender heller ikke andet, kan man sige - for jeg synes hun har råbt på den nærhed - og den har hun fået.

Spørgsmålet er så nu - Er jeg for grov, ved at gøre som jeg gør. trumfer lidt igennem at ...

Annonce

... hun skal starte natten i egen seng...? Er det fordi hun ikke har mig nok i løbet af dagen, at hun vil have mig så meget om natten? Senest er det sådan at mit bryst bare ligger til fri benyttelse, til at trøstesutte lidt osv. Og det er BARE hårdt. jeg er ved at være SÅ mæt af det. og ville ØNSKE hun bare ville tage en sut eller en flaske - hvilket heller ikke dur.

Samtidig vil jeg bare have at min dejlige lille "mulli-pige" har det bedst og trives og ikke bare skal have noget trukket ned over hovedet. samtidig skal hun snart have lidt regler og rammer også...
Jeg svæver meget mellem om det er GODT eller DÅRLIGT, det jeg gør... Og det er OGSÅ hårdt.

Fornemmelsen, som jeg havde under 1.barsel - hvor man bare kigger på sit barn konstant og leger konstant osv - den er bare ikke tilstede denne gang. Jeg har naturligvis også noget, der skal ordnes, når hun sover og vi henter/bringer jo også storebror, så det tager også tid. Derudover er hun vågen maks 1,5 time af gangen og så bliver hun træt. Jeg lægger hende på gulvet, leger med bolden, der triller hen til hende. Leger med hende på gymnastikbolden, laver gymnastik osv, når hun er vågen. Hun gider ikke ligge selv. Det er virkelig sjældent, at hun bare synes det er ok. Så hvis ikke vi leger eller pusler/snakker ved bleskift/ giver grød og andet når hun er vågen - så hænger hun på min arm eller i selen.

Den første barsel var også anderledes, fordi han både tog sut og flaske..

Hun græder, når jeg går og jeg frygter at skulle tilbage på job igen, fordi hun bare er SÅ afhængig af mig, føler jeg. far er ok, men hun græder og er utrøstelig - lige indtil hun ser mig igen og kommer over til mig.

Jeg skal starte til august og har dage, hvor jeg overnatter i en anden by/land af og til. Til den tid er hun godt 11 mdr.

Hun har spist ok af grød/mos - ligenu er det fuld amning pga bronkitis, men det bekymrer mig ikke, det skal nok komme op at køre igen.

Men ja, det er så frustrerende. på en måde føler jeg, at jeg er utilstrækkelig og på den anden side føler jeg, det kun er mig, der kan gøre hende glad.

Min oplevelse er ikke at hun græder meget (jeg går også meget med hende ;-/ ). Hun er glad og snakker meget med mig.
Dog vil jeg gerne have lidt "legefif" også...

Hun sover EKSEMPLARISK om dagen. Virkelig dejligt i barnevogn, synes hun.

Hendes dag ser sådan ud:

06/07ammes/ vågner - ligger lige og kommer til sig selv. flyttes over i egen seng og ser på uro, (som hun nu kan hive ned- det skal vi også ave lavet om på)- mens mor hopper i bad og gør klar til storebror.

0830 - kører storebror i vuggestue, falder i søvn i autostol, kommer i barnevogn kl 9 ca - sover videre.

12 vågner - mos eller grød (ligenu ammes der i stedet for al fast føde.) vand af kop.

13 30 - 14 00 sove en lur igen - hvis vi skal hente storebror kommer hun op kl 15 senest - ellers kan hun tage 3 timer her også.

1530 mad igen - bryst eller frugtmos. vand af kop.

17 00 aftensmad grøntsagsmos. vand af kop.

19 00 natammes - sover måske i egen seng...

hele natten får hun bryst maks hver 3. time - oftere med 2 timers interval - vi sover begge /mest hende / dejligt videre bagefter i hinandens selskab.

Hvad tænker du om alt dette. Stopper det bare lige om lidt - og vupti, så ammer jeg slet ikke mere og hun sover på eget værelse med god hjælp til det hele naturligvis???.

Det er også lidt hårdt for vores forhold, min mand og jeg, da vi dårligt snakker sammen. Han har så været nødt til at rykke med op i soveværelset kl 19 nogle gange - men ... det er ikke det samme at hviske om hverdagens hændelser...

Hmmm.... Jeg ligner en vaskebjørn med sorte rande under øjnene. Gør ikke noget for mig selv, får ikke smidt de sidste kilo, når der er ro - er det hus, mad, vask osv.

Jeg glæder mig til at høre, hvad du mener.!

Mange håbefulde hilsener,
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.